Spenning i luften når Poznań nå får elbusser

MPK i byen Poznań i Polen undertegnet i dag kontrakt med Solaris Bus & Coach for levering av 21 elektriske busser.

Det var nærmeste spenning i luften da kontrakten på 21 elektriske busser ble undertegnet mellom leverandøren Solaris Bus & Coach og selskapet MPK i byen Poznań i Polen. Byen som bare ligger et steinkast fra fabrikken har i overkant av 500.000 innbyggere og er en historisk by.

Bussene skal leveres innen utgangen av februar 2020 og har en verdi på rundt 140 millioner norske kroner. 15 av bussene er leddbusser, mens seks er 12 meter.

Bussene vil være utstyrt med Solaris sine høy energi batterier på 116 kWh på 12 meter bussene og 174 kWh på leddbussene. Bussene blir ladet opp via pantograf på taket og over-natten-lading via CCS 2 plugg på begge sider av bussen.

Bussene i Poznań vil bli ladet på tre ulike steder i byen. De to første ladestasjonen blir via pantograf og plugg-in på byens to bussterminaler. Den tredje blir på en terminal nær Osiedle Sobieski. På sikt vil det bli bygget to ladestasjoner via pantograf på ulike plasser i og rundt byen. Det kan lades opp til fire busser samtidig, takker være en kraftig ladestasjon på hele 560 kW.

På bussdepoet til MPK blir det satt opp flere ladestasjoner med plugg-in kontakt for over-natten-lading av bussene. Her vil det komme 10 stasjonære ladestasjoner og tre mobile enheter. Totalt skal en da kunne lade over 20 busser samtidig over natten.

For å kunne utnytte solens energi vil bussene, for første gang i Polen, bli utstyrt med solcelleanlegg på bussens tak. Dette vil så tilføre batteriene energi både når bussene er i trafikk og når de står parkert. I tillegg er alle bussene utstyrt med LED lysteknologi for å redusere behovet for energi for belysning.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.