Som poteten – kan brukes til alt

Mercedes-Benz Intouro er en fleksibel buss som gir unike muligheter. Om du er enbusseier, del av større selskap eller ønsker en stor buss som taxi. Dette er bussen som passer alt fra anbudsoppdrag til lengre turer som en turbuss.

Mercedes-Benz Intouro startet sitt liv som O 560 tilbake i 1999. Da kom den kun i 12 meter lang versjon og med en OM441LA V6 motor. Bussen ble raskt populær som en skolebuss og enkel turbuss. I 2006 ble det erstattet av O 633 og fikk navnet Intouro, som den fremdeles har. Modellen kommer i dag i flere lengder.

Intouro har på mange måter blitt innstegsmodellen for Mercedes-Benz. Den passer like godt som en enkel skolerute i et bussanbud som en turbuss som små operatørerer eller taxieiere. I dag leveres modellen i lengder fra 10,7 meter, altså K-modellen opp til 15 meter lengde. Den har normalgulv og gir god bagasjeplass under. Den kommer i tre ulike lengder på to aksler og en lengde på tre aksler. Den leveres også med ulike dørløsninger og kan fås med heis i midtdøren. Høyden på bussen er 3,4 meter.

Bussmagasinet har ved flere anledninger vært ute å testkjørt Intouro. Første gang var i Tyskland midt under pandemien, og siste gang var her i Norge hvor vi fikk prøvekjørt en dansk demobuss. Video fra begge prøvekjøringene finner dere på vår Youtube kanal.

Det første som skiller O 633/Intouro fra den nye O 410/Intouro er selvfølgelig designet. Fronten har fått Tourismo front hvor grillen er rammet inn. Lyktene er nå også hentet fra storebror. Noe som forenkler service og vedlikehold. Faktisk kan den utstyres tilnærmet likt en Tourismo, men komfortable seter og andre tekniske løsninger for å øke komforten på reisen.

Nye Intouro kommer i to utstyrsmodeller. En basis utgave og en premium utgave. Forskjellen er på ulike detaljer. På premium så kommer hengende, lakkerte speil. Chrom grill og et litt mer påskostet instrumentbord. En kan også blande disse to modellene slik en ønsker. Testbussen fra Danmark var utstyrt med enklere speil og plastdetaljer lakkert i bussens farger.

Kan fås med rullestolheis

Om en velger 1+2+0 dørløsning, så kan en montere rullestolheis i midtdøren og ha en avsatt plass inni bussen til rullestol. Testbussen fra Danmark hadde kun enkel dør og ikke plass til heis. Men bussene som kommer til Norge har dobbel dør og klargjort for heis. Da blir det en all-round buss som fungerer godt til de anbudskravene som er her i Norge.

Passasjerdelen er lys og trivelig. En kan fylle på med gardiner om en ønsker det. Og få setene trukket opp med ønsket møneste og stoff. Det er ulike løsninger for hattehyller, både en i plast og en som er trukket i stoff. Det er mange muligheter, men om en tar for seg alt på listen, så er det lite som skuller denne og Tourismo i pris. Så tanken er nok heller å holde igjen, men fremdeles få mye buss for pengene. Den kan leveres med alt fra 35 til 71 seter, alt etter lengde og utstyrsnivå. Men en ser neppe en Intouro L med 71 seter i Norge.

Førerplassen er nok det som skiller seg mest ut fra tidligere modeller av Intouro. Den er nå så lik en Tourismo at en lett glemmer at en sitter bak rattet i en budgett-buss. Til og med instrumentet er fra Tourismo. Og når modellen ble lansert i 2020 kom den umiddelbart med ABA 5 aktiv bremseassistent. I tillegg har den side-guard som varsler om det er noe i blindsonen. Bussen tilfredstiller også de kommende kravene til frontbeskyttelse som innføres i Norge om kort tid.

Og når en skal ut å møte passasjerene, så kan en svinges for å lettere komme ut av setet. Og dermed kunne hjelpe de reisende med bagasjen. Bussen kommer med en bagasjekapasitet fra 3,5 kubikk på K-modellen til 6,8 kubikk på L-modellen. Rullestolheisen vil ta bort litt av kapasiteten, det sammen gjør den doble døren.

Bussen er utstyrt med elektronisk håndbrekk. Dette løsnes enkelt ved å trykke på knappen og når en vil legge inn håndbrekk, så trekker en enkelt i håndtaket. Dette skal funegre automatisk når en legger inn fri på girkassen, men på demobussen fikk en ikke dette til å fungere.

En sterk drivlinje

Det er to ulike drivlinjer å velge mellom. OM936 er basismodeller fra 299 hk og OM470 på opp til 394 hk de lengste modellene. En kan velge mellom Mercedes-Benz GO250-8 automatisert manuell girkasse eller ZF Ecolife seks trinns automatgirkasse.

Intouro K på 10,7 meter er også å få som hybrid om ønskelig. De har hentet hybridteknologien fra Citaro Hybrid og tilpasset det til bussen. Et konsept som kan passe godt inn i de anbudene hvor dette sees på som en godt miljøvennlig alternativ. Elektromotoren sitter mellom motor og girkassen. Den yter 14 kiloWatt og 220 Newtonmeter. Nok kraft til å gi et ekstra dytt når det trengs uten å tilføre motoren mer drivstoff.

En buss som passer til de fleste oppdrag

Da Bussmagasinet var ute å testkjørte bussen så var det lett å glemme at dette faktisk er innstegsmodellen til Mercedes-Benz. Den gav mye kjørekomfort og med det rette utstyrsnivået vil passasjerene trives godt ombord i Intouro. Sjåføren har det bra bak rattet og vil ikke lenger føle at han kjører en enklere bussmodell. Det eneste som manglet på demobussen var kraft. OM936 er noe for liten for norsk bruk. Og gir derfor girkassen mye ekstra jobb i å finne rett gir til topografien. Aller helst burde den kommer med OM470 og ZF Ecolife Coach, eller i det minst den kraftigste utgaven av OM936 og ZF Ecolife. PowerShiften til Mercedes-Benz er nok ikke rett i en slik buss.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.