Solaris, MAN og BYD-ADL på elbuss-pallen

Med 2.567 registrerte utslippsfrie busser i Europa første halvår i år økte dette segmentet med ikke mindre enn 45 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Pallen besettes av Solaris, MAN og BYD-Alexander Dennis.

Med Europa menes i denne sammenhengen EUs 27 land pluss de tre EFTA-landene Island, Norge og Sveits pluss Storbritannia. Over tredjeparten av bybussmarkedet befraktes nå av utslippsfrie busser, altså elbusser og busser drevet med brenselceller.

Det er analysebyrået Chatrou CME Solution som har kommet frem til disse tallene. Solaris har hatt et solid grep om det europeiske markedet for utslippsfrie busser i ti år, men første halvår i fjor lå merket nede på en sjetteplass. Ellers er det første gangen MAN klatrer opp på pallen, etter en niendeplass i fjor. Bronseplassen til BYD-Alexander Dennis er spesiell, etter som dette joint-venture’et nesten bare selger busser i Storbritannia her i Europa. Nå er det erkebritiske Alexander-Dennis som er bussbyggeren, men benytter elbuss-teknologi fra kinesiske BYD.

Bak pallen finner vi Yutong, som var markedsleder i fjor, Volvo, Iveco Bus og Mercedes-Benz.

Flest elbussregistreringer første halvår finner vi i Storbritannia (524 enheter), Norge (385 enheter) og Tyskland (297 enheter).

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.