Solaris leddbuss for hydrogen

Polske Solaris er Europas største leverandør av hydrogendrevne brenselcelle-busser, og nå kommer selskapet også med en leddbuss med denne teknologien.

Tallene er fortsatt små, men økningen er stor. I 2021 ble det registrert 158 hydrogenbusser på europeiske skilter. Dette representerer imidlertid en vekst på hele 236 prosent fra året før. Av disse registrerte Solaris 37 Urbino 12 hydrogen. 12-meters-bussen får en storebror på 18 meter i september i år.

Solaris har ikke offentliggjort stort mer om den hydrogendrevne leddbussen enn at den kommer. Vi går imidlertid ut fra at den «arver» mye av teknologien fra Urbino 12 hydrogen. Den har en 70 kW brenselcelle og kan lagre 37 kg hydrogen i tanker på taket. Med en tankkapasitet på 6 kg i minuttet tar det ikke lenger tid å tanke bussen enn for et tilsvarende dieselkjøretøy. Batterikapasiteten ligger på rundt 30 kWh og lades kontinuerlig fra brenselcellen. Selve drivlinjen er som i en batterielektrisk buss.

Fra 2012 og frem til i fjor har Solaris vært en ledende leverandør av utslippsfrie busser på det europeiske marked med en markedsandel i fjor på 15,5 prosent.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.