Smartere dekk til buss
Continental fabrikkmonterer hele dekkfamilien med siste generasjons sensorer.
Conti Urban HA3, Conti UrbanScandinavia HA3+ og Conti UrbanScandinavia HD3 smarte dekk som er spesiallaget for busser, vil bli tilgjengelige fra august 2023. Dette gjør Continental til den første produsenten som tilbyr en hel familie av dekk med sensorer for å sikre digitalisering av flåten fremover. Smarte dekk hjelper i tillegg kommuner og busselskaper med å sikre effektiv kjøretøydrift med lavere kostnader under mobilitets- og energiomstillingen. En svært høy andel kjøretøy i spesielt bussegmentet er allerede elektrifisert, og denne andelen fortsetter å vokse.
-Bussbransjen står overfor store utfordringer. Passasjertallet vil sannsynligvis stige på grunn av ulike politiske tiltak, mangelen på sjåfører vil øke, og tøffere anbudskrav øker press på selskaper om å bytte til alternative drivsystemer og digitalisering, sier Erik Lillefoss, produktsjef lastebil hos Continental Dekk Norge.
Slik fungerer det
Hvert dekk har en digital tvilling i systemet med komplett varenummer, noe som betyr at kunden alltid vet hvilket dekk som er montert på hvilket kjøretøy og hvor på kjøretøyet. Og systemet vil registrere og overvåke lufttrykk og temperatur, og i framtiden mønsterdybde og dekktilstand. Den nyutviklede sensoren gir i tillegg informasjon om tilbakelagt distanse, slik at flåtene kan holde et øye med hvor langt dekkene har gått til alle tider. Ladenivået til sensorbatteriet er også angitt i systemet. I tillegg til de nøyaktige dataavlesningene, mottar ContiConnect 2.0 brukere også varsler og anbefalinger for dekktrykk, temperatur og mønsterdybde samt når kjøretøyets serviceintervaller forfaller.
Den nyutviklede On-Site App bringer ContiConnect 2.0 rett til brukerens smarttelefon. Dette er takket være den nye generasjonen sensorer, hvis Bluetooth-funksjon muliggjør direkte dataoverføring fra sensoren til appen. Oppgaven med å inspisere dekk for å registrere mønsterdybde og dekktilstand kan derfor utføres direkte på kjøretøyet, noe som gjør dekkadministrasjonen enda enklere og mer praktisk.
Med appen On-Site, den nye nettportalen og Driver App, har Continental utviklet en løsning som passer til ethvert formål og hver bruker. Det betyr reduserte kostnader og tidsbesparelser, ved at for eksempel vedlikehold og verkstedavtaler kan være planlagt på forhånd.
Reduserer CO2-utslipp
Driftssikkerhet, lengre levetid på dekkene og god utnyttelse av kjøretøykapasiteten er også til stor hjelp for å redusere karbonutslipp og øke flåtens bærekraft. Samtidig gjør digital dekkstyring det mulig å minimere reelle flåtekostnader, i tråd med Continentals helhetlige konsulenttilnærming med laveste samlede kjørekostnader, eller LODC for kort.
Med ContiConnect 2.0 digitale dekkhåndteringsløsning hjelper vi både kommuner og lokale kollektivtransportoperatører med å tilby et pålitelig, effektivt og miljøvennlig system for offentlig transport. Dette er områder hvor busselskaper kan vinne over kunder og sikre deres lojalitet.
-I tillegg har erfaringer vist at ContiConnect kan redusere punkteringer med rundt 30 prosent for kunder, oppnå en drivstoffbesparelse på to prosent og øke brukbar kjørelengde med rundt ti prosent, avslutter Lillefoss.