Siste VDL FMD 122/370 havnet i Norge

Siste VDL Futura FMD er ikke bygget, men siste buss av modell FMD-122 er bygget. Og den havnet hos Acme Buss AS som kjører i oppdrag for Boreal.

Noen modeller kommer og noen går. Utviklingen av nye bussmodeller skjer hele tiden. Derfor hender det at enkelte modeller forsvinner ut av markedet. Slik er det nå for VDL FMD 122. Den korte to-akslede modellen har blitt levert kunder over tid, men nå er det slutt. Men fortvil ikke. Den aller siste 12.2 meteren av FMD er levert til norsk kunde.

Acme Buss AS eies av Helge Langvik og kjører i oppdrag for Boeral AS. Langvik har opp til nå også hatt en 12.2 meter lang VDL, men da den noe høyere versjonen FHDII-122 fra 2012.

Den nye bussen har eksakt samme lengde, men noe lavere høyde. Innvendig er høyden identisk som FHD, men bagasjekapasiteten er noe mindre, da den lavere høyden er tatt der. Setekonfigrasjonen på den nye busser er 49+1+1 sitteplasser.

Motoren er MX11 på 370Hk Euro VI og ZF As-Tronic 12 trinns automtisert manuell girkasse.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.