Setra S515MD lavest forbruk i sin klasse

Redaktør Tom Terjesen fikk forleden selv erfare hvor lavt forbruk en kan kjøre en ekspress-/turbuss. Nye Setra S515MD ble lastet til 17.500 kilko og kjørt på ulike landevei med tilsvarende topografi som vi har her til lands. Resultatet var forbløffende.

Det er småsurt ute, været er truende og bladene faller av trerene. Det er høst og vinteren er like om hjørnet. Bussen kunne like godt vært lastet med skiglade turister på vei mot høyfjellet, som vannfylte «liksompassasjerer». Nye Setra S515MD er som en potet å regne. En universalnøkkel for en-busseieren eller for selskaper som har behov for en buss som passer til det meste.

Bussen er tatt frem som et rimelig alternativ i Komfort-klassen til Setra. Den er en smule lavere enn HD-serien, men det er kun i bagasjekapasitet. Innvendig er bussen like romslig og takhøyden den sammen. Velger en derimot testutgaven med hekkdør, så er bagasjekapasiteten tilsvarende HD med midtdør.

S515MD1Toalett er plassert helt bakerst og her er det montert et lite kjøkken på utsiden. Setene har noe enklere stoff, men like komfortable som andre Setra-stoler. En kan legge merke til at det er spart noe på luksusen om en ser seg rundt. Førerplassen er enklere og hattehyllene er også av det noe enklere slaget. Men så er dette også en sparegris. En buss som en kan tjene penger på fra første dag.

Setra S515MD har en lengde på 12.30 meter og en totalhøyde på nesten 3.6 meter. Innvendig ståhøyde er hele 2.1 meter. Testbussen var innredet med 48+1+1 seter. Bagasjekapasitet på hele 7.3 kubikk med hekkdør. Motoren er OM 936 på 354hk og 1400 Nm i dreiemoment. Girkassen er den velfungerende PowerShift GO 250-8 automatisert manuell med Voith vannretarder.

Av tekniske sikkerhetsløsninger finner vi ESP, ASR, BAS med mer. ABA (Activ Brake Assistent) er tillegg, men vil komme som standard om et års tid.

Testruten var på godt over en time og med totgrafi som ligner det vi har mellom Oslo og Trondheim. Noe flat mark og deler av løypa med ulike bakker. Vekten evar 17.500 kilo, som er over hva en normalt kjører en to-akslet buss med i normal trafikk. Men var lagt så høyt for å kunne gi en så god som mulig kjørefølelse og forbruk.

S515MD2Store deler av ruten var lagt til landevei, mens siste 20 minutter var motorvei med mulighet for å ligge i 100km/t. Snittforbruk etter denne turen var på 20.3 liter pr. 100/km. Noe som dermed gjør denne til best i sin klasse. De samme målingene har flere kollegaer klart og tysk tidsskrift har kåret S515MD til tidenes beste i forbruk.

At motoren kun har et slagvolum på 7.7 liter merkes knapt. Det er kun når bakken begynte å bli noe krevende at motoren dabbet av. Den var ellers både villig og med godt bunndrag. På kjøring med mye fjellklatring så blir nok denne motorløsningen i svakeste laget. Den passer aller best på flatere landområder, eller på kjøring hvor det er lite bagasjevekt. En god løsning som ekspressbuss, om en kan klare seg med bare to-aksler. Noen tre-akslet MD-serie finnes ikke, men om det kommer, det får tiden og markedet vise.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.