Selvkjørende buss på Forus – men ikke første i Skandinavia
For kort tid siden åpnet Samferdselsdepartementet opp for å sette selvkjørende busser i trafikk i Norge. Om kort tid kommer den første selvkjørende bussen i drift, og det på Forus utenfor Stavanger. Men først i Skandinavia er den ikke.
I Kista utenfor Stockholm har det vært mulig å stige ombord i en selvkjørende buss siden 24. januar i år. Dette var den første selvkjørende bussen som ble satt inn i ordinær drift i Norden. Og for noen uker siden ble også en tilsvarende buss satt inn i trafikk i Gøteborg.
I sverige har dette vært en suksess. Over 10.000 reisende har tatt den førerløse bussen i Kista. I første omgang ble disse begrenset til å kjøre maksimalt 12 kilometer i timer, men er nå oppjustert til 20 kilometer i timen. De har en kapasitet på rundt 12 passasjerer, hvor 6 kan sitte.
– Det som har forårsaket noen utfordringer, har vært feilparkerte personbiler. Står noen i veien, så gjør bussen det den er programert til å gjøre, nemlig stanse opp. Vi har også fått en del tilbakemeldinger på at bussene går for sakte. Men sikkerheten har alltid kommet først. Nå som vi vet den fungerer perfekt i trafikken, så øker vi hastigheten til 20 kilometer i timen, sier Peter Hafmar fra Nobina i Sverige.
Nå kommer dette til Norge
Nå setter Kolumbus inn en tilsvarende buss for arbeider på Forus utenfor Stavanger. De har fått klarsignal fra Samferdselsdepartementet på å sette en selvkjørende buss i rute. Men de har samtidig fått noen begrensinger på bruken.
Samferdselsdepartementet sier klart i fra at bussen maksimalt får kjøre 12 kilometer i timen, og ha med totalt seks personer. Og det skal til en hver tid være en ansatt ombord i bussen som kan stanse den om noe skulle skje.
Forus er et område med over 3500 bedrifter og over 40.000 ansatte. Bussen skal kjøre i rute for at arbeidere skal kunne komme seg trygt og raskt rundt på det store området som ligger på grensen mellom Stavanger, Sandnes og Sola.
Bussen som skal settes i trafikk er levert av franske EasyMile. Bussen har en kapasitet på hele 12 passasjerer, hvor seks kan sitte. Bussen følger en forhåndsprogramert rute og følger med på trafikken via en rekke sensorer rundt hele bussen. Den er fullelektrisk og lades over natten på depot.