Seksdobler produksjonen av brenselcellebusser
Sørkoreanske Hyundai skal seksdoble produksjonen av brenselcellebusser i løpet av året. Dette blir gjort for å møte kinesiske produsenter på hjemmemarkedet, men kan få ringvirkninger også andre steder.
I fjor solgte kinesiske produsenter for første gang flere brenselcellebusser i Sør-Korea enn koreanske produsenter. Det tenker altså Hyundai å gjøre noe med.
Dette skjer ved en opptrapping av produksjonskapasiteten ved fabrikken i Jeonju fra 500 busser i fjor til 3000 busser i år. Men dermed blir det ikke over natten salg av så mange brenselcellebusser. I 2023 solgte Hyundai 370 slike kjøretøy, og for inneværende år regner produsenten med å omsette 1500.
Iveco
Interessant for oss i Europa er i første hand at Hyundai har et betydelig samarbeid med Iveco når det gjelder utvikling av brenselcellebusser. Den koreanske fabrikken har arbeidet med denne teknologien i rundt 25 år og sitter på betydelige erfaringer.
På bussmessen Busworld i fjor høst lanserte Iveco sin brenselcellebuss E-Way H2, og den var utstyrt med brenselceller fra nettopp Hyundai.