Seksdobler produksjonen av brenselcellebusser

Sørkoreanske Hyundai skal seksdoble produksjonen av brenselcellebusser i løpet av året. Dette blir gjort for å møte kinesiske produsenter på hjemmemarkedet, men kan få ringvirkninger også andre steder.

I fjor solgte kinesiske produsenter for første gang flere brenselcellebusser i Sør-Korea enn koreanske produsenter. Det tenker altså Hyundai å gjøre noe med.

Dette skjer ved en opptrapping av produksjonskapasiteten ved fabrikken i Jeonju fra 500 busser i fjor til 3000 busser i år. Men dermed blir det ikke over natten salg av så mange brenselcellebusser. I 2023 solgte Hyundai 370 slike kjøretøy, og for inneværende år regner produsenten med å omsette 1500.

Iveco

Interessant for oss i Europa er i første hand at Hyundai har et betydelig samarbeid med Iveco når det gjelder utvikling av brenselcellebusser. Den koreanske fabrikken har arbeidet med denne teknologien i rundt 25 år og sitter på betydelige erfaringer.

På bussmessen Busworld i fjor høst lanserte Iveco sin brenselcellebuss E-Way H2, og den var utstyrt med brenselceller fra nettopp Hyundai.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.