Scania med ny Interlink

Verdenspremiere: I dag lanserte Scania deres helt nye Scania Interlink. En lettvektsbuss med moderne drivlinje som også har start-stopp system. Chassiset er helt nytt og hele 500 kilo besparelse på fremakselen som gjør hele bussen lettere og med mer kapasitet.

Nesten som lyn fra klar himmel så lanserte Scania deres helt nye Interlink. Det skal sies at ryktene har svirret og i septemer fikk Bussmagasinet sine medarbeider høre om nyheten som ville komme. Men håpet var at redaksjonen skulle få ta denne litt mer i øyesyn før den ble lanset. Dette satte pandemien en real stopp for. Så Bussmagasinet kan kun dele Scania sine ord på produktet og noen bilder.

Ved første øyekast kan en se at linjene er mer rette og den kjente, smalere frontpartiet nå er helt borte. Nå går linjene rett langs hele bussens side. På lanseringsmodellen kan en se at siderutene er trukket lenger ned på sidene, noe som gir bedre utsyn for passasjerene, men samtidg gjør det enklere for Scania når de kommer med laventre utgaven. Og det er nettopp modulløsningene som Scania har vært kjent for i mange år. Det å kunne bruke komponenter, løsninger og drivlinjer på tvers av modellene er både økonomisk besparende og smart.

Motoren og girsystemer er mer optimalisert og sammen med start-stopp systemet gir det en drivstoffbesparelse på rundt 8 prosent i forhold til dagens modell. Motoren kan drives av ulike biodrivstoff som igjen kan redusere Co2 utslipper med opp til 90 prosent. Den nye Interlink kan også leveres med biogassmotor.

Førermiljøet har stått høyt oppe på listen over viktige detaljer ved den nye modellen. Her er det ikke spart på noe. Teamet bak bussen har lyttet til bransjen og kommet opp med et førermiljø som skal kunne tilfredstille manges ønsker og krav. Sikten fra førerplassen er viktig, det samme er plassering av brytere og instrumentering.

Innvendig har bussen fått et helt nytt miljø for passasjerne. Fargene er lyse som igjen gir følesle av større rom. Setene er komfortable og med regulering av rygg. Kunden kan på mange måter selv velge bussens lenge og ikke minst innvendig design når det kommer til fargevalg, seteløsning med mer.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.