Scania Interlink HD slik bare Svempa kan gjøre det

I Lastebilbransjen er Sven-Erik «Svempa» Bergendahl som en unikum å regne. Han har designet og bygget noen helt ville lastebiler, kun på Scania chassis. Nå avslører vi bilder av hans helt nye verk. Og denne gangen er det ikke en lastebil.

Sven-Erik «Svempa» Bergendahl fra Skogås i Sverige, kjøpte en brukt Plymouth fra 1957. Med egen fantasi og hender skapte han en unik bergingsbil. Men siden Scania alltid hadde stått hans hjerte nærmest, drøyet det ikke lenge innen han begynte å bygge på Scania lastebilchassis. Ideen med berginsbilen var enkel. I stedet for at kundene skulle komme til hans verksted med bilene, så kunne han hente bilene og frakte de selv til sitt verksted.

For Svempa har både bilberging og styling av lastebiler blitt hans livsverk. Og i dag samarbeider han tett med Scania. Kundene kan få deres lastebiler stylet hos Svempa eller kjøpe unike lastebiler designet i samarbeid mellom Scania og Svempa. Dark Diamond er en av disse modellene som det er bregnset til 100 eksemplarer av. Modellen har unike detaljer og selvfølgelig V8 under hytta.

Nå tar Svempa steget videre. Til noe han ikke har gjort før. Han har stylet en Scania Interlink HD turbuss. Alt fra utvendig dekor til det totale innredningen er signert Svempa. Og det er et vakkert skue. Bussen er i mørk lakk med orage og sølv dekor. Innvendig er det montert komfortable stoler med bord i mellom, samt egen kjøkkenbenk/bar. Også her går det i sort og sølv.

Dessverre, både for oss busselskere og Svempa, så får en ikke lenger V8 motor i buss. En må tilbake til 70. og 80. tallet for å finne V8 i Scania busser. Den gangen ble det bygget flere busser på BR145 chassis med 14 liter sugmotor i hekken. Lyden var rå, men effekten var fraværende.

I dag kan en få dobbelt så mange hester i Interlinken i forhold til BR145, men en må klare seg med seksylindret motor i rekke. De tekniske dataene på Scania Interlink DH VIP by Svempa må Bussmagasinet komme tilbake til. Men en ting er helt sikkert, dette blir et blikkfang langs veien.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.