Rolf Arild Myran vant Nettbussmesterskapet

For fjerde år på rad ble Nettbussmesterskapet arrangert. Rolf Arild Myran fra Nettbuss AS, region sør vant konkurransen.

– Av 6000 potensielle deltaker er det ti av de beste som får være med på finalen i Nettbussmesterskapet, sier administrerende direktør i Nettbuss AS, Ole Engebret Haugen. Han er stolt over det høye nivået blant de ansatte i selskapet mens han følger med på at en av hans ansatte manøvrerer bussen gjennom smale hindre.

Vi er på Skantraf banen utenfor Kristiansand. Også i år har Nettbuss valgt å legge mesterskapet til Sørlandet, det på tross at de nå ikke lenger har rutekjøring i distriktet.

– Vi har gode erfaringer med banen her og det var derfor naturlig å komme tilbake hit, sier han og viser til de mange detaljene ved banen som gir spennende utfordringer for sjåførene.

– En spennende utfordring er den glatte bakken, hvor vi har lagt inn et stopp. Her må sjåføren klare å komme i gang uten for mye problem, sier han og tar oss med på en omvisning.

På den store asfalterte plassen midt på banen er det satt opp en løype med ulike hindre. Her skal sjåførene velge riktig kurve, riktig avstand til porter og stoppe så nære senter av en sirkel som mulig. De skal også parkere paralelt mellom en buss og en lastebil, samt oppdage en ball som plutselig spretter ut i veibanen. Etter kjøretesten går deltakerene videre til ulike poster. En post er å gjennomføre daglig kontroll av buss, samt førstehjelp på trafikkskadet person.

– I forkant av mesterskapet har sjåførene blitt målt i daglig kjøreteknikk over en seks måneders periode. Alt gjøres via EcoSafe systemet. Alle våre busser er utstyrt med samme system og på hver avdeling får sjåførene poeng ut fra kjøringen deres. Den beste fra hver avdeling går så videre til finalen her. Totalt ti deltakere. Tre fra Sverige og syv fra Norge, sier Haugen.

Flere kvinner inn i yrket
I nettbuss er det nå rundt ti prosent kvinneandel og dette tallet gjenspeiler seg i mesterskapet hvor det er en kvinne med og ni menn. Men Nettbuss har store ambisjoner om å flere kvinner inn i bussyrket.

– Det finnes mange dyktige kvinner som kjører buss. En kvinnelig deltaker fra vår avdeling i Ålesund dro seieren i land i mesterskapet for to år siden og vi ser at det kommer flere og flere kvinner inn som bussjåfører. Spesielt ser vi det i Oslo, men også i resten av landet, sier Haugen.

Det er stor prestisje blant sjåførene for å kunne bli så god at de blir med i finalen. Og det er ikke bare med å øker kvaliteten i forkant av mesterskapet, men det er med å øker kvaliteten jevnt over blant alle sjåførene i alle avdelingene.

– Det at kvaliteten og fokuset øker hos sjåførene kommer også passasjerene tilgode. Det er tydelig at fokuset på å kjøre bedre har økt etter at vi startet med EcoSafe og Nettbussmesterskapet. De utfordringene vi hadde i starten med usikkerhet knyttet til EcoSafe har vi nå klart å luke bort. Og sjåførene har sett at dette er et nyttig verktøy og ikke en overvåkning av deres kjørestil, forklarer Haugen.

Årets ti deltakere måtte ikke bare vise hvor flinke de er til å håntere en buss, sjekke den og hjelpe en med hjertestans. De fikk også teoretiske oppgaver knyttet til yrket sitt. Og den som vant årets Nettbussmesterskap var Rold Arild Myran fra region Sør, avdeling Kongsberg/Vikersund.På andre plass kom den 21-årige Lorentz Wävendahl Lindberg fra Nettbuss Travel AB (Bus4You), og på tredjeplass kom Morten Lanes fra region Hedmark/Oppland, avdeling Brumunddal.

Foto: Nettbuss AS (bilde av vinnere)  Foto: Tom Terjesen/Bussmagasinet (bilde av Ole Engebret Haugen)

 

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.