Skal revolusjonere datateknikken i bussen
I løpet av en treårig forskningsperiode, har det Trondheimsbaserte firmaet planer om å revolusjonere datateknikken om bord i rutebussene. I stedet for at hver enkelt buss skal frakte ulike mengder datautstyr, billettmaskiner, kjørecomputere og mer til, ønsker FourC å få alt dette ned til en og samme maskin. FourC ønsker rett og slett å lage ett system som dekker alle behov, et system som forutser hva selskapet trenger.
FourC startet opp i 2013 med et mål om å forenkle hverdagen til bussjåføren og busselskapene. Flere av de ansatte i selskapet har selv bakgrunn fra transportsektoren, og har sett flere problemer på blant annet it-systemer på offentlig transport. En buss har ofte mange ulike PCer for billettering, sanntidssystem, overvåkning og lignende fremme hos sjåføren. Dette tar plass hos fører, han må bruke tid på å logge inn på alt, og det koster selskapet masse penger å kjøpe inn.
Anbudene styrer
I dag er anbudene lagt opp slik at hvert system skal leveres av en eller ulik leverandør, noe som gjør at det blir mange ulike systemer å holde orden på. Dette mener FourC er unødvendig, da softwaren i prinsippet kan benyttes av en og samme maskin. Anbudsprosesser varer ofte rundt 10 år, og i disse årene er selskapene bundet til å kjøpe alle disse dyre produktene, og leverandørene kan nesten ta den prisen de vil. FourC ønsker å utvikle en softwareløsning som ikke er bundet til leverandør, som blir en plattform man kan installere ulike software på i form av ulike apper. På den måten har selskapet regnet ut at busselskapene kan spare opp til 75% av alle utgiftene på IT-utstyr i buss, noe som utgjør utrolig store penger når det er snakk om store bussparker. I tillegg forenkler dette bussjåførens hverdag. Beløpene kan bli betydelige, da det koster mellom 150.000 og 250.000 kr. å IT-utstyre en buss i dag.
Forskningsprosjekt
FourC gikk til selskaper som AtB, Kolumbus og ulike fylkeskommuner for å legge frem sitt forslag til å forenkle hverdagen for busselskapene og sjåførene. FourC la inn en søknad til forskningsrådet om å utvikle en plattform som kan revolusjonere IT-hverdagen til busselskapene. Med ett felles system slipper man å tenke på at kommunikasjonen mellom de ulike systemene svikter. Tanken er at man aldri skal være bundet til ett system, men at man kan installere og avinstallere ulike programmer ut i fra behovet selskapene har. FourC fikk innvilget sitt prosjekt hos forskningsrådet, og fikk innvilget et treårig forskningsprosjekt, og startet med prosjektet 1. mars 2015. AtB og Kolombus er veldig positive, og bidrar til at FourC kan demonstrere og teste sine produkter. Allerede nå er FourC i gang med testvirksomhet, og de foreløpige resultatene er svært lovende. Totalt er det 11 personer involvert i prosjektet. De fleste sitter i Trondheim, mens en er i England og en er i Tromsø.
– Det vel ingen som kjøper en maskin for å operere Word og en annen maskin for å operere Excel, sier Tor Rune Skoglund som er daglig leder i FourC.
Godt utviklet infotainmentsystem
FourC lager en tjenesteplattform i bunn som kan toppes med ulike tjenester, passasjertellingssystemer, billetteringssystemer og systemer for infotainment. FourC har utviklet infotainmentsystemet ”Cities in Motion LiveSvreen”, som tar passasjeren med på en interaktiv reise igjennom byen. Målet er å få en informasjonsskjerm om bord i bussen som både viser neste holdeplass, og kanskje en filmsnutt eller lignende av severdigheter eller annet i nærheten av der bussen er. I dette systemet ønsker FourC og implementere noe som heter ”Programmatic”. Dette er enkelt og greit et automatisk system for annonsesalg. I stedet for å bruke tid og ressurser på å selge annonser, og henge opp papirplakater om bord i alle bussene, kan nå annonsene selv finne veien til bussens infotainmentsystem. Annonsene legges inn i en sky, og hentes ned til bussene ved hjelp av automatikk og kriterier selskapet selv har valgt. På denne måten kan busselskapene tjene ekstra penger på annonseinntekter av et helt automatisk system. FourC mener at dette er første gang i verden at dette gjøres om bord i buss.
Ser etter fremtidige løsninger
Ikke nok med at FourC ser etter en fremtidig løsning for å få orden på IT-problematikken om bord i bussene, men selskapet ser også inn i fremtiden, og forsøker å forutse løsninger for morgendagens kollektivtrafikk. Billettering er en av de viktigste plattformene for et busselskap, da det er her pengene kommer inn til selskapet. I dag er det mange løsninger med apper og lignende, men fortsatt er det mange som bruker reisekort. Hvorfor skal kunde ha behov for å bære et eget reisekort, når bankkortet kan fungere på samme måte? Ved å benytte kontaktløse bankkort på bussene, registreres reisen ved ombordstigning, og beløpet trekkes direkte fra kortet. Enda lengre frem i fremtiden kanskje det ikke lengre er noen form for kort. Hva om bussen kjenner igjen ditt ansikt eller fingeravtrykk? FourC har flere fremtidige løsninger som ikke er mulig i dag, men som kan bli aktuelle om flere år i fremtiden. Noen av de viktigste punktene er å øke passasjerflyten ved på- og avstigning, og det å få kontantene ut av bussene.
– Vi kan ikke bare lage systemer som er perfekte i dag, og er gammeldagse om to år. Vi må se fremover, sier Tor Rune Skoglund.
Kan fungere på mer enn buss
Så var det bare å få all denne forskningen ut i markedet. FourC sliter med at anbudene ikke er lagt opp til at slike systemer kan la seg gjøre enda. For å nå ut til selskapene med sitt produkt, reiser forretningsutvikler Sigmund Henningsen rundt for å fortelle om FourC og deres prosjekt. Det må også bli en aksept fra de ulike leverandørene om å tilpasse de ulike systemene til FourC sin plattform. I tillegg er dette et system som kan benyttes i mer enn bare buss. Privatbilismen er et godt eksempel på bransje som kan ha godt av FourC sin teknologi. Sigmund Henningsen tror ikke at selskapet bare kommer til å jobbe med buss og busstransport i fremtiden. Forskningsprosjektet fortsetter til 2018, og allerede i høst skal 30 busser utstyres med et prøveprosjekt i Stavanger.
– Jeg misjonerer og reiser rundt for å spre det glade budskap, sier Sigmund Henningsen avslutningsvis i Trondheim.