Ranet og slått ned på jobb – YTF setter saken på dagsorden

Bussjåfør Mustafa Agovic ble utsatt for ran og vold på jobb. – Sjåførenes sikkerhet og arbeidsdag må bedres. Løsningen er å bedre bussanbudene. Økonomi kan ikke lenger gå på bekostning av sikkerhet, sier forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet (YTF). I morgen arrangerer YTF konferanse for å bedre forholdene.

Mustafa Agovic ble innlagt på sykehus i flere dager etter voldsepisoden på Nesodden i september. – Jeg er fremdeles sykemeldt og har mye smerter. I tillegg er jeg redd for å gå tilbake på jobb, sier Agovic, som har fått diagnosen posttraumatisk stress etter voldsepisoden. Agovic er ikke et enkelttilfelle. YTF utførte en undersøkelse i sommer som viste at 3 av 10 bussjåfører har opplevd vold eller trusler på jobb. Etter voldsepisodene er få sjåfører tilbake på jobb.

Løsningene – Løsningene er ikke kompliserte, men vi er avhengig av å få busselskapene og fylkeskommunene med på laget. Hvis vi oppnår målet med kontantfrie busser, videokamera og alarmknapp, vil sikkerheten øke. I bussen som Mustafa Agovic kjørte var hverken videokamera eller alarmknapp tilkoblet, sier forbundsleder Svein Furøy. YTF har samlet om lag 120 ledere i busselskaper, sjåfører og politikere til konferansen «Bedre bussanbud» i morgen. Konferansen er et ledd i YTFs langsiktige arbeid for å bedre sjåførenes hverdag.

Retten til å slå lens – Et avgjørende virkemiddel er å få sikkerhetselementene inn i bussanbudene. Vi jobber også for å bedre sjåførenes arbeidsdag på andre måter. Mangel på toaletter og for stramme rutetider, fører til at mange sjåfører ikke har mulighet til å gå på do eller ta en pause. Hvilken annen yrkesgruppe har ikke mulighet til å ta en dopause? spør forbundsleder Furøy.

Bussanbud -Det er avgjørende å bedre bussanbudene fra fylkene. Dersom man velger sikkerhet framfor økonomi som driver for å vinne bussanbud, vil mange problemer løses. Nå er situasjonen slik at kun økonomi er avgjørende for å vinne anbud. Dette går ut over sjåførene og passasjerene. Vi oppfordrer derfor oppdragsgiver fylkeskommunene til å bedre bussanbudene og sjåførenes hverdag, sier Furøy.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.