Ranet og slått ned på jobb – YTF setter saken på dagsorden
Bussjåfør Mustafa Agovic ble utsatt for ran og vold på jobb. – Sjåførenes sikkerhet og arbeidsdag må bedres. Løsningen er å bedre bussanbudene. Økonomi kan ikke lenger gå på bekostning av sikkerhet, sier forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet (YTF). I morgen arrangerer YTF konferanse for å bedre forholdene.
Mustafa Agovic ble innlagt på sykehus i flere dager etter voldsepisoden på Nesodden i september. – Jeg er fremdeles sykemeldt og har mye smerter. I tillegg er jeg redd for å gå tilbake på jobb, sier Agovic, som har fått diagnosen posttraumatisk stress etter voldsepisoden. Agovic er ikke et enkelttilfelle. YTF utførte en undersøkelse i sommer som viste at 3 av 10 bussjåfører har opplevd vold eller trusler på jobb. Etter voldsepisodene er få sjåfører tilbake på jobb.
Løsningene – Løsningene er ikke kompliserte, men vi er avhengig av å få busselskapene og fylkeskommunene med på laget. Hvis vi oppnår målet med kontantfrie busser, videokamera og alarmknapp, vil sikkerheten øke. I bussen som Mustafa Agovic kjørte var hverken videokamera eller alarmknapp tilkoblet, sier forbundsleder Svein Furøy. YTF har samlet om lag 120 ledere i busselskaper, sjåfører og politikere til konferansen «Bedre bussanbud» i morgen. Konferansen er et ledd i YTFs langsiktige arbeid for å bedre sjåførenes hverdag.
Retten til å slå lens – Et avgjørende virkemiddel er å få sikkerhetselementene inn i bussanbudene. Vi jobber også for å bedre sjåførenes arbeidsdag på andre måter. Mangel på toaletter og for stramme rutetider, fører til at mange sjåfører ikke har mulighet til å gå på do eller ta en pause. Hvilken annen yrkesgruppe har ikke mulighet til å ta en dopause? spør forbundsleder Furøy.
Bussanbud -Det er avgjørende å bedre bussanbudene fra fylkene. Dersom man velger sikkerhet framfor økonomi som driver for å vinne bussanbud, vil mange problemer løses. Nå er situasjonen slik at kun økonomi er avgjørende for å vinne anbud. Dette går ut over sjåførene og passasjerene. Vi oppfordrer derfor oppdragsgiver fylkeskommunene til å bedre bussanbudene og sjåførenes hverdag, sier Furøy.