Prøvekjørt: Nye MAN Lion’s City

Redaktøren har vært i Nürnberg og testet nye MAN Lion’s City. En moderne bybuss med gode sikkerhetsløsninger og fremtidsrettet drivlinje med hybridteknologi.

Tirsdag kveld ble nye MAN Lion’s City vist frem for verdenspressen. Onsdagen fikk Redaktør Tom Terjesen mulighet til å prøvekjøre de ulike versjonene av nye MAN Lion’s City.

Først ut var 12 meter versjon med nye D15 dieselmotor med en intregrert elektromotor, ZF Ecolife og supercap (kondensatorer) på taket. Bussen har 2+2+0 dørløsning, som er ganske normalt i Tyskland, selv på lavgulvsbusser.

– Førerplassen er løftet noe høyere på nye MAN Lion’s City. Dette for å kunne møte passasjerenes blikk i samme høyde som dem. Nye intstrumentbordet er nå delt opp i flere deler, men selve instrumenteringen følger med rattet når dette justeres. Speil har elektrisk justering av hovedspeil. Blindsonespeilet på høyre side viser hele fronten og hele siden av bussen. En har god kontroll på hva som skjer på sider og bakover bussen. Men dessverre opplevde jeg at venstre speil, sammen med A-stolpen kunne skjule litt mye når en skulle svinge mot venstre. Her kunne en vurdert å flytte ut speilhuset noen centimeter fra karosserisiden.

– Ellers så er brytere og hendler plassert på en ergometisk god måte. En finner lett riktig bryter. Og selskapene har mulighet til å velge plassering av enkelte brytere for å kunne passe resten av deres bussflåte. En har også mulighet til å ta bort retarderspaken og kun ha denne på bremsepedal. På den første testbussen var retarderehendel tilstede og denne ble flittig brukt.

Ny kraftfull motor
MAN sin nye D1556 motor er kompakt og kraftfull. Den er 10 prosent kortere og lavere enn forgjengeren. Men til gjengjeld yter den betraktelig mer. Motoren kan leveres med effektuttak fra 279 til 440 hk, men i nye Lion’s City blir det neppe behov for mer enn rundt 350 hk i 12 meter versjon og rundt 390 hk i leddbussen. For, om en velger MAN med hybridteknologi vil en få ytterligere 580 nM kraft med hjelp av en intregrert elektromotor i svinghjulet. Denne fungerer også som dynamo og lader opp MAN Supercap (kondensatorer) på bussens tak.

Under laseringen ble det forklart at systemet som nå er lansert, kan gi rask oppstart av motoren når MAN Start- / Stopp er aktivert. Og det kan hjelpe bussen fremdrift, som for eksempel ekstra skyv ut fra holdeplass for å spare drivstoff. Systemet, slik det er i dag, kan ikke benyttes til ren elektrisk fremdrift. Til det er elektromotoren for liten og MAN Supercap for små. Men teknologien finnes, og en skal ikke se bort fra at et slikt system allerede er under utvikling.

– Start- / Stopp systemet fungerer bra når bussens kondensatorer er fulladet og motoren er varm. Enkelt forklart, så fungerer systemet ved at motoren stopper når en står ved lyskryss eller ved holdeplassen. Motoren kan være avslått i inntill 90 sekunder når det er strøm og temperatur nok. Og så fort en gir gass, så starter motoren igjen og hybridsystemet gir bussen litt ekstra dytt, som igjen gjør at en ikke behøver å tilføre dieselmotoren ekstra med drivstoff. En sparer rundt 16 prosent drivstoff ved å bruke dette systemet riktig.

– Langs veien var det lett å plassere nye Lion’s City riktig. En har full oversikt fremover og langs siden. En blir raskt kjent med bussen og en klarer etter få minutter å plassere bussen helt riktig inn på holdeplasser. Dørene fremme er av innsvingtypen og dørene bakover er av ny type paralelldører. Disse gir en rundt ti centimeter større døråpning, uten å ta mer av plassen.

– Setene er nykonstruerte. De er lette og er «hengende», slik at en lett får rengjort bussen. All belysning innvendig og utvendig er av LED typen, som både gir lavere strømforbruk og bedre lys. Nå fikk vi ikke prøvekjørt bussene på kvelden, men hovedlysene er like som på nye MAN Lion’s Coach, som vi tidligere har testet.

Føreste buss som ble prøvekjørt var med ZF automat. Den andre bussen som ble testkjørt var også en 12 meter Lion’s City, men her med Voith Diwa 6 girkasse. Også den med Start- / stopp funksjon.

– For ren bykjøring så fungerer Voith Diwa 6 ypperlig. Når en holder en lav snitthastighet, slik en ofte gjør i bykjernen. Så benyttes oftes 1. og 2. gir. Men på Voith automatgirkasse så er det kun oljeoverførsel som styrer 1. og 2. gir. Dette gir en myk overgang som nesten ikke er merkbar. Det er kun oljeventlier som omdirigerer oljen fra konverter. Dette gjør at en ikke mister moment eller turtall ved girskifte. ZF Ecolife har også en rekke fordeler, men disse kommer best til nytte på forstadsbusser eller busser i trafikk som går ut fra selve bykjernen. Gjerne i høyere hastigheter, hvor en kan utnytte fordelen av at konverteren låses og dermed ikke gir momentstap.

Siste buss som ble prøvekjørt var 18 meter leddbuss. Denne var utstyrt med ZF Ecolife automatgirkasse. Selv om bussen er flere meter lenger, så merker en ikke lengden. En har god kontroll i sidespeil. Det er bare, som på alle andre leddbusser, viktig å huske at en har ett ledd bak seg når en kjører over fartsdump eller runder et hushjørne. Det er lett å trø litt ekstra på gasspedalen før hele bussen er over eller ute av svingen. Men har en kontroll på dette, så er komforten god for passasjerene også helt bakerst i bussen.

– For motoren er på nye Lion’s City plassert stående i venstre hjøren bak. Det medfører at MAN har plassert en motorkasse som går fra gulv til tak. Den tar to sitteplasser, men gir tilbake mer gulvplass i bussen. Denne kassen er også meget bra isolert, så en har lite motorstøy innvendig i bussen, selv om en sitter å lener hode mot motorkasse.

Redaktør Tom Terjesen mener nye Lion’s City er designet og konstruert for fremtiden. Bussen er stilren med detaljer som passer tiden. MAN sin hybrid er nok litt i miste laget for å kunne utnyttes fult ut, men fungerer bra som en start- / stopp funksjon. 16 prosent besparelse på drivstoff er også 16 prosent i reduserte utslipp. Så, om en ser det på den måten, kan en forsvare de ekstra kronene systemet koster. Støy er også forrurensing, og dette er også redusert når Start- / Stopp systemet er aktivt.

Førerplassen er romslig og gir godt utsyn. MAN bekrefter at de har forsterket konstruksjonen rundt føreren. Dette er gjort ved at de har løftet opp førerplassen noe, samt bygget inn forsterkninger i front. Elektronisk Stabilitets Program ESP er standard på nye MAN Lion’s City.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.