Otokar inn i Norden
Med hele 110.000 ansatte, er KOÇ Group en stor produsent av busser og kjøretøy. Bussmerket Otokar er blant disse. Nå satser Skeppsbrons Buss på å nå både norske og svenske kunder.
Den største delen av driften hos KOÇ Group er energiproduksjon, men 27 prosent er produksjon av en rekke type kjøretøy. Og de har tett samarbeid med New Holland, Ford og Case IH på landbruksutstyr.
Bussmerket Otokar er størst på bussmarkedet i Tyrkia, spesielt på midibussmarkedet med turistversjon av deres modeller. I tillegg har de små 7 meter lange busser og helt opp til 18,75 meter leddbuss av modellen Kent.
I 2017 ble hele 3062 busser bygget og solgt i både Tyrkia og resten av Europa. I Norge triller det noen få Otokar busser, men det er i dag i trafikk over 32.000 Otokar-busser i hele Europa.
Lang historie
Historien til Otokar er lang. Den strekker seg helt tilbake til 1963, men da var det mest lisensproduksjon for tyske Magirus Deutz som opptok produksjonslokalene. De bygget en rekke busser i ulike størrelser, men det tok ikke lang tid før de kom på banen med en egen modell.
Første midibussen fra Otokar var med 27 seter og ble lansert i 1967. Denne var bygget som turistbuss. Enkelte nye modeller så dagens lys, men fra 1980 tallet satset Otokar også på rutebusser.
Samtidig ble det også bygget Land Rover med 4×4 på lisens og ulike militære kjøretøy. Og i samme tidsperiode ble en ny fabrikk i Sakarya åpnet. Denn fikk større kapasitet og muligheter som tidligere ikke hadde vært tilstede.
Mye har skjedd siden da
Siden da har det skjedd mye på bussfronten. Rutebusser og midibusser har blitt hoveddelen av produksjonen. De leverer også en god del kjøretøy til militæret og det er strengt forbudt å ta bilder inne på anlegget. Bussmagasinet fikk tillatelse, men kun til å ta bilder av sivile busser.
Otokar har fulgt med i timen, og i 2012 lanserte de den første elektriske bussen. Denne ble dessverre ikke noe stor suksess, da hjemmemarkedet enda ikke var modent for en elektrisk buss. Derfor har Otokar ventet til nå med å igjen satse på elektriske busser. Nå er tiden der og innen kort tid vil det komme en fullelektrisk rutebuss fra dem.
Størst på dieselbusser
Rutebusser med dieselmotor selger fremdeles godt både i hjemlandet og i de eksportlandene hvor Otokar er inne. Derfor har fokus hele tiden vært å bygge busser som kunder vil kjøpe, og det gjerne uten statlige- eller europeiske subsidier.
Rutebussmodellen Kent ble lansert i 2010. Samme år deltok den på Bus Euro Test i Romania og høstet strålende kritikk av europeisk presse. I 2015 lanserte de den første leddbusser basert på modellen Kent og den kan leveres i lengder opp til 18,75 meter.
Fabrikken i Sakarya er på hele 552.000 kvm med over 2000 ansatte. Mer enn 200 av disse er ingeniører som kontinuerlig arbeider med å videreutvikle produktene. Det er en hypermoderne fabrikk med høy fokus på kvalitet og arbeidsmiljø. Den har også det mest avanserte utstyret til å teste holdbarhet på produktene, samt elekromagnetiske felt. Dette er utstyr som i utgangspunktet er rettet inn mot militære kjøretøy, men som Otokar også fritt kan benytte for å forbedre deres busser.
– Kravene for å kunne levere militært materiell er mye strengere enn når en leverer busser, så det er godt å kunne få benytte det samme testutstyret, slik at våre busser blir bedre enn konkurentene sine, sier Serekan Eryener hos Otokar.
Han tar oss med inn i en stor hall hvor det er avansert utstyr for å måle elektromagnetisk støy. Her kan de ta inn 18,75 meter langde busser og kjøre test på.
– Vi leier også ut lokalene til både lastebil- og bilprodsenter, samt fly- og båtindustrien. De kommer hit, tester deres produkter og tar med seg data når de reiser. Dataen er deres eiendom og deles ikke, selv ikke med oss, sier han.
Stresstest av bussene
Otokar gjør alt av utvikling, testing og produksjon ved fabrikken. Bussene går gjennom tøffe tester på alle detaljer av konstruksjonen. Som understell, karosseri og innvendige detaljer. I en egen hall finnes en rigg som stresstester understell og karosseri. Også den er konstruert for robuste militære kjøretøy.
– Vi kan plassere bussene på sylindre som stresstester bussen over flere dager. Det tilsvarer flere års bruk på tøff landevei. Vi fester fast bussen til testbenken med kraftige vaiere så den ikke kan falle av. Så ristes bussen og aksler belastes for å eventuelt avdekke svakheter. Data tas med inn i viderutviklingen av nye modeller, forteller Eryener.
Kommer nå til Norge og Sverige
31 prosent av produksjonen eksporteres mens resten selges i hjemmemarkedet. Frankrike er det største landet de eksportere til, men de har også levert noen få midibusser til Norge. Men disse er blitt kjøpt hos tysk importør og tatt inn til norge den veien. Nå skal Skeppsbrons Buss dekke det svenske markedet og har fått lov å også selge til Norge.
– Vi vil ha fokus på Midibussegmentet og skolebusser. Innen kort tid får vi hjem en Ulyso T turbuss på 10,1 meter, sier Andreas Nilsson hos Skeppsbrons Buss AB. Selskapet er også importør av Beulas til både Norge og Sverige.
Otokar sit største salg til Europa er skolebusser, men også midibusser og rutebusser selger godt. Deres største marked er som tidligere nevnt Frankrike. Dette er grunnet det store behovet for skolebusser. Et stort behov for skolebusser i Sverige er også en av grunnen til at det nå blir satt fokus på nordiske markedet. Otokar tilpasser seg de ulike markedene og sier de vil komme med både lengre to- tre- akslet rutebuss med laventre og de vil få inn rullestolheis i deres Ulyso T modell.