OsloBuss med gassdreven Scania
Scania skal levere Norges første turbuss med 13-liters gassmotor for flytende biogass. Det blir den første turbussen i Norge med en klimanøytral drivlinje og lang rekkevidde.
Bussen skal vises frem for første gang under messen Transport & Logistikk på Lillestrøm i slutten av september. Den er bygget på et 3-akslet Scana Irizar i6S-chassis med 55 passasjerseter, pluss sjåfør og guidestol. Det er OsloBuss som har bestilt og får premierebussen.
Med en 730-liters gasstank for flytende gass har fabrikken oppgitt at rekkevidden skal være over 1000 kilometer mellom hver fylling. Gasstanken på bussen er plassert nede i bagasjerommet på venstre side.
Stor interesse
-Vi opplever en økende interesse for denne typen busser. Det er første gang vi kan tilby kundene våre en klimanøytral turbuss med lang rekkevidde, sier Espen Fremstad, som skal levere bussen.
Det er flest kunder i turbussmarkedet som så langt har vist interesse for den nye motoren. Men interessen er gryende både i langrute- og ekspressmarkedet. Flere norske kunder har allerede skrevet intensjonsavtaler på tilsvarende busser.
OsloBuss er en kunde med stort fokus på utslipp og bærekraft. De har ytterligere fem busser med samme motor og drivlinje i bestilling. Alle skal bygges hos Irizar i Spania, og de vil komme i litt forskjellige konfigurasjoner.
Stor motor
Det er Scanias OC13 motor som brukes i bussen. Gassmotoren yter 410 hestekrefter og har et dreiemoment på 2000 Nm. Dette er den samme motoren som Scania i flere år har levert i lastebiler.
Denne 14 meter lange bussen er bygget med universell utforming. Det betyr egen rullestolheis montert over drivakslingen i tillegg til tilpassede rullestolinnfestinger inne i bussen. Disse kan brukes ved å fjerne en stolrekke som sitter på hurtigfester.
Stor rammeavtale
Mandag 18.september annonserte Scania og bussoperatøren Flix et langsiktig partnerskap for å redusere CO2-utslippene. De to selskapene ser dette samarbeidet som en mulighet til å akselerere overgangen til bærekraftig mobilitet ved å utvikle nye løsninger og påvirke utformingen av den nødvendige infrastrukturen. Det skal gi mer bærekraftige langdistansereiser.
Første mål for de to selskapene å sette opptil 50 LNG-busser (flytende gass) fra Flix-busspartnerne i trafikk. Teknologien som er utviklet og produseres av Scania gjør det mulig å bruke både LNG (naturgass) og LBG (biogass) om hverandre for å lette overgangen til den mest bærekraftige gassløsningen.
Fleksibel
I den innledende fasen av prosjektet kan bussene kjøre på ulike drivstoffblandinger av bio og fossil opprinnelse. Målet med prosjektet er å gradvis øke andelen flytende biogass (LBG) fra organisk avfall inntil bussene kun kjører på biogass. Det vil resultere i et forventet CO2-utslippsreduksjon på rundt 80% i snitt. Dette målet faller innenfor Scanias og Flix sine langsiktige mål om karbonnøytralitet.
Ved å bytte til lokalprodusert flytende biogass som drivstoff, kan operatører redusere klimapåvirkning betydelig. Luftkvaliteten generelt påvirkes også positivt ved bruk av Scanias gassmotorer. Det vil redusere utslipp av partikler og nitrogenoksider (NOx), og kjøre stillere. Dette kommer både sjåfører, passasjerer og samfunnet til gode.
Rask leveranse
Leveransen av bussene forventes å være gjennomført innen utgangen av 2025. Det er den globale buss- og turbussprodusenten Irizar som integrerer sitt busspåbygg Irizar i6s Efficient med Scania-chassiset. Dette er samme type buss som de nye bussene til OsloBuss er bygget på.
FlixBus ble etablert i 2013 i München i Tyskland, og konsernet har i dag virksomhet i 38 land og transporterer 62 millioner mennesker i året. FlixBus startet i 2018 et pilotprosjekt med helelektriske langdistansebusser, og i 2021 tok de i bruk EUs første langdistansbuss med biogass som drivstoff. Morselskapet Flix driver også togselskapet FlixTrain.