Opphetet debatt om busstreiken på NRK

Under kveldens debatt på NRK 1 ble det til tider opphetet debatt rundt busstreiken. NHO og Redaktør for Nettavisen mente det var kynisk valg av tidspunkt.

Landet og verden er midt i en pandemi. Allikevel tar sjåførorganisasjonene her i Norge ut nesten 4000 bussjåfører i Oslo og Viken i streik. Dette i kampen om bedre lønnsvilkår og betalt for sikkerhetsjekk av bussen. NHO og flere andre mener det er kynisk valg av tidspunkt for å presse gjennom en lønnsvekst.

Debatten på NRK 1 tirsdag kveld endte uavgjort, men til tider ganske ampert. Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet står på sitt og varsler opptrapping lørdag. Men sier at de lytter til helsemyndighetene. Om det blir til fare for liv og helse så kan det bli tvungen lønnsnemd.

NHO fra sin side mener de har lagt et godt forslag på bordet med en vektet på 1,7 poeng. Men dette er langt fra hva sjåførene kan godta. Derfor strandet forhandlingene sist helg.

Sjåførorganisasjonene er tydelig på at valg av tidspunkt ikke var bevist, men en del av lønnsforhandlinger som kun foregår til gitte datoer annet hvert år. Og at dette traff midt i en pandemi ikke er noe som de skal straffes for.

Bussjåfører har tapt i lønnsforhandlinger år etter år. Og dette på tross av at de var lovet en jevn økning på linje med en industriarbeider. Dette ble ført ned i bussbransjeavtalen for 14 år siden.

NHO som representerer arbeidsgiveren mener dere tilbud er veldig bra og sier at vi er inne i en økonomisk krise som det bør tas hensyn til.

Lørdag tas ytterligere 4500 bussjåfører ut i streik. Men sjåførorganisasjonene sier at de har lagt på vei tatt hensyn til de kritiske yrkene i samfunnet og derfor ikke tatt ut helseekspresser eller enkelte strategisk viktige buss linjer i for eksempel Bergen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.