Oppgradert modell lansert på Busworld

Busworld: Build Your Dreams BYD viste frem deres oppgraderte batterielektriske busserie under årets store bussmesse i Brussel. Både deres 8.7 meter midibuss og deres 12 meter solobuss har fått et ansiksløft. Og det både utveldig og innvendig.

BYD sier selv at de nå er en europeisk bussprodusent med kineske røtter. Siden 2017 har de hatt produksjon ved to fabrikker i Europe. En i Ungarn som kan produsere over 200 busser i året, samt en fabrikk i Frankrike. I tillegg har de hovedkontor i byen Rotterdam i Nederland hvor det fortiden arbeider tett opp mot 90 personer. BYD har også eget design- og utviklingsteam ved hovedkontoret.

“Vi har etablert et godt fotfeste i Europa,” sa administrerende direktør i BYD Europe, Isbrand Ho, “Vi har sett fortsatt markedssuksess i 2019, og vi ser frem til noen spennende muligheter med nye og eksisterende kunder også neste år. ”

Under verdens største bussmesse, Busworld i Brussel forleden viste BYD frem to av deres oppgraderte modeller. Og en god del av deres 12 meter solobuss vil bli å se på veien i Oslo, Haugesund og Hamar neste år.

Bussene er designet og bygget her i Europa med komponenter fra kjente europeiske leverandører. Helt i henhold til kundenes ønske. Derfor har BYD brukt mye tid på å konstruere en busserie som er tilpasset europeisk standard og ikke minst de klimatiske forhold vi har her i Norge.

“Vi bygger sterke relasjoner,” la Isbrand Ho til, “med studentprogrammer, nystartede selskaper og lokale bedrifter som samlet sett skaper arbeidsplasser i hele forsyningskjeden. Vi er virkelig et europeisk selskap, og bygger eBus-produkter til europeiske spesifikasjoner for europeiske operatører og tilbyr elektriske mobilitetsløsninger over hele kontinentet. ”

Både deres midibuss 8.7 og solobussen 12 som er hendholsvis 8.7 meter og 12 meter har fått nytt utvendig design med mer dedikerte linjer. På 12 meteren har også feltet på taket blitt kledd inn for å få bedre luftmotstand og også for å skjule batteriene og klimanlegget.

En kan også se at de analoge speilene nå er borte. Disse er erstattet med digitale kamera og skjermer innvendig som er montert på a-stolpen.

Førerplassen er også blitt oppgradert med digital instrumentering. Men den aller største forbedringen finner en i innredningen. Her har BYD valgt å lytte ekstra nøye til kundene. De har fått inn bedre seteløsninger med bakgrunnsbelysning under setene. Dette gir en følelse av mer lys innvdig. Det er også flere valgmuligheter for kundene for å tilpasse bussene til nettopp deres ønske.

Siden ettableringen på det europeiske markedet tilbake i 1998, har BYD hatt en bemerkelsesverdig suksess med sitt utvalg av 100 prosent utslippsfrie, batterielektriske buss- og bussmodeller. BYD er fortsatt blant markedslederne for elbus-salg i Europa. Med hittil nesten 1000 enheter solgt til dags dato, noe som gir et topp hakk i det elektriske bussmarkedet. Tidligere i år leverte BYD sin 50 000 produserte elbus til den spanske kollektivoperatøren, TUBASA i Badajoz.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.