Oppgang for TRATON, men nedgang for busser i Europa
TRATON-gruppen økte salget med 43 prosent til 271.000 kjøretøy fra 2020 til 2021, men buss-salget i Europa viste en nedgang på 11 prosent. Ordreinngangen vokste enda sterkere, til hele 66 prosent til samlet 360.000 varebiler, lastebiler og busser.
En ting TRATON ikke har lyktes særlig godt med, er å fortelle offentligheten hva man står for. Spør man «mannen i gata» om hva TRATON er, er det en stor mulighet for hoderisting til svar. Men TRATON (Som igjen er eid av Volkswagen Group) er altså morselskapet til betydelige nyttekjøretøy-produsenter som Scania, MAN, Volkswagen Caminhões e Ônibus og fra 1. juli i fjor også amerikanske Navistar. (Innholdsleverandør-selskapet selskapet RIO hører også med til gruppen, men er uten interesse i denne sammenhengen.) Scania og MAN er godt kjente merkevarer for folk flest. Volkswagen Caminhões e Ônibus er Volkswagens nyttekjøretøy-produksjon i Brasil, mens Navistar er produsent av International Trucks lastebiler og IC Bus busser i USA.
I den sterke veksten nevnt i innledningen ligger i tillegg til reell vekst også at Navistar regnes inn med 30.300 kjøretøy fra 1. juli i fjor, fordelt på 25.100 lastebiler og 5.200 busser. Ordreinngangen dette halvåret var også god, totalt 42.600 kjøretøy.
TRATON kan være godt fornøyd med oppgangen for lastebil, og varebiler for MANs vedkommende. Det gjør sikkert nedgangen i buss-salget mindre smertefull.
Scania økte lastebilsalget med 28 prosent til 85.900 enheter, mens buss-salget gikk tilbake med 15 prosent til 4.400.
MAN Truck & Bus økte lastebilsalget med 14 prosent til 66.800 enheter og varebiler med hele 26 prosent til 22.200 enheter, mens buser hadde en tilbakegang på 13 prosent til 4.600 enheter.
Volkswagen Caminhões e Ônibus omsetter i hovedsak i Latin-Amerika. Lastebilsalget økte med hele 69 Prosent (hovedsakelig Brasil) til 52.800 enheter, mens buss-salget gikk tilbake med 20 prosent til 4.600 enheter.