OppCharge tatt i bruk i Luxemburg

Luxemburg var et av de aller første landene til å ta i bruk hybridteknologi i bussene i 2009. Nå har de sammen med ABB og Volvo satt i gang et hurtigladesystem for 12 hybridbusser.

I dag kjører hele 41 Volvo 7900 Hybrid i Luxemburg. Bussene opereres av selskapet Sales-Lentz. Men vi skal helt tilbake til 2009 da det hele begynte. Da var Luxemburg en av de første landene i Europa til å ta i bruk hybridteknologien i buss.

volvoForleden ble OppCharge systemet tatt i bruk i Bertrange i Luxemburg. Volvo Electric Hybrid og ABB hurtigladesystem er basert på det åpne grensesnittet OppCharge. Systemet gjør at flere bussmerker kan lades på samme ladestasjon.

Ladestasjonene er montert på jernbanestasjonen i Bertrange og vil lade bussene med 150kW lading. Bussene vil bli fulladet på tre til seks minutter.

– Vi er stole av å delta ved åpningen av den første OppCharge bussystemet i Luxemburg. Dagens invielse er et bevis på at luxemburg kontinuerlig jobber for å skape et bærekraftig miljø for sine innbyggere. Bruk av nullutslippsbusser er med på dette, sier Håkan Agnevall hos Volvo Buses.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.