Om oss
Tips tlf: 91 70 89 49 Bladet ble etablert oktober 2002 av gründer Tom Alexander Terjesen. Hans brennende engasjement for buss fikk han til å starte Norges eneste rene bussblad.
Familiefaren hadde ingen muligheter til å stille med startkapital eller få finansiert det første bladet gjennom banken, så den eneste muligheten var å selge familiens stasjonsvogn. Med dette overskuddet ble utgiftene til trykking og forsendelse av det aller første nummer av Bussmagasinet en realitet.
Noen dans på roser har det ikke vært. De fem første årene kom det ut fire til fem utgaver årlig og økonomien viste knall røde tall. Men viljen til å holde ut, holdt utgiver oppe. Å legge ned et blad som leserne så sterkt ønsket var ikke aktuelt. Det ble derfor bestemt at den eneste måten å overleve på er å utkomme oftere og med mer artikler fra bransjen.
Resultatet ble at det fra høsten 2007 kom ut månedlige utgaver fylt opp med alt av nyheter hentet fra bussbransjen. I tillegg ble det satset sterkt på å nå ut til bussjåførene. Sakte men sikkert økte abonnentene og annonsemengden. En dyktig annonsekonsulent ble med på laget og dette var med på å snu røde tall til tall med plusstegn foran.
I 2008 ble utgiver Tom Alexander Terjesen valgt inn i den internasjonale bussjuryen og dette gav bladet et etterlengtet løft. Nå ble avstanden til de store fabrikkene utenfor Norges grenser mye kortere og bladet ble ytterlige forsterket med flere topp saker ute fra den store verden. Men fortsatt med kun Tom som skribent og produksjonsansvarlig.
Sommeren 2009 fikk Bussmagasinet ny layout og en dobling av sidetall. Målet var å få enda flere lesere og forhåpentligvis få innpass som løssalgsblad hos Narvesen. I November var første utgaven ute i kiosker landet rundt. Det store løssalgstallet er enda langt frem, men et salg på 15 til 20 prosent av total antall løssalgseksemplarer viser at det finnes et marked for Bussmagasinet.
Bussmagasinet klarte å rise av seg den økonomiske krisen noe. I dag 2017 ser det ut til å gå bra med annonsemengden og antall abonnenter øker jevnt. Men det er ikke til stikke under en stol at internett har gjort det vanskelig for magasiner som utkommer i papirformat. En kombinasjon med papir og nett ser ut til å fungere også for Bussmagasinet. Vi er på alle platformer som Facebook, Twitter, Instagram og vår godt besøkte hjemmeside: bussmagasinet.no
Hjemmesiden fungerer som en forlenget arm til bladutgaven av Bussmagasinet. Også denne oppdateres daglig og har fått med seg noen annonsører på laget. Bussmagasinet kunne i slutten av oktober 2017 feire 15 års jubileum.
Vi har i dag knyttet til oss dyktige frilansjournalister. Noen av våre faste skribenter er:
Magne Håheim
Geir Johansen
Halvdan Korsmo
Bussmagasinet – Alveveiene 46 – N-4812 Kongshavn – Norge – tlf: +47 91 70 89 49 – mail: post@bussmagasinet.no