Historien om Buss Magasinet

TomTHøsten 2002 ble ideen til et eget buss blad realisert. Den første utgaven var klar i Oktober samme år og var på 24 sider i fire farger. Hovedtema var campingbusser, samt en større artikkel om Repstad (BRK) Higliner. Da dette bladet ble sendt ut var der 250 stykker som hadde på forhånd bestilt bladet og hver dag etter utgivelsen kom der nye lesere til registeret. Da nummer to kom ut februar 2003 var antall lesere oversteget 500 og denne utgaven var også den første med annonser. Kvaliteten på innholdet og utsende var økt med flere hakk og fortsatte slik også i nummer 3 som kom ut mai 2003. I dette nummeret kunne en lese om den store messen som hadde vært i Herning i Danmark. Innholdet hadde nå bussbransjen som hovedtema. September 2003 var nummer 4 ute og nå var også bildene skarpere og bedre enn noen gang, da digitalkamera var kjøpt inn til redaksjonen. I dette nummeret kunne en leser om test av Mercedes Benz Travego og besøk hos DAB buscenter i Danmark, samt mange flere gode artikler. I desember 2003 var juleutgaven ute. Nr 5 var fullstappet med artikler fra verdens største messe for busser i Belgia, historien om DAB, test av Volvo 9700 med I-Shift med mer.

Nytt år nye muligheter: 2004 skulle ble det store året for Buss-Magasinet. Året startet med et fantastisk blad i april med sak om Gardens busser, Arctic Express, Tele-Tur AS, test av Scania Irizar Intercentury, Hagabok og flotte campingbusser. Men annonsene var i mindretall og kontoen nærmet seg farefullt bunnen. Buss-Magasinet hadde nå nærmere 1000 faste lesere i listene. Da nummer 7 nærmet seg utgivelse flere måneder forsinket, var kontoen for lengst tom og annonsørene var i mindretall, mye på grunn av at utgiver ikke er noen annonseselger og tapre forsøk med å sette bort annonsesalget til ekstern marketingselskap sviktet. Utgaven nummer 7 kom ut og innholdet holdt en fantastisk høy kvalitet, men til liten nytte. Buss-Magasinet stanset opp utgivelsene og måtte ta en pust i bakken.

Våknet opp fra dvalen: Tidlig høst 2005 fikk utgiver for seg at Buss-Magasinet bare MÅ eksistere. Magnus Trommestad fra Bestbuss.no ønsket så veldig å få bladet igjen og kom med noen gode ideer til å få det opp igjen. Et brev ble sendt ut til alle leserne i vårt langstrakte land og utrolig nok kom det for det meste bare positive tilbakemeldinger og de fleste betalte den årlige avgiften på forhånd. Nr 8 ble i rekord tid ferdig og det må sies, at i hele pausen hadde utgiver laget artikler og tatt bilder for å ha klart et blad om muligheten var der. Et nytt trykkeri hadde fått oppgaven i trykking av bladet og det til en mye lavere pris en tidligere. Annonsørene var fremdeles vanskelige å få med da bladet har en noe lavt opplag, men opplagstallene er stigende fra nummer til nummer.

2006 et bra år for Buss-Magasinet: Første utgaven i 2006 kom i andre uken av februar. Nesten nøyaktig på fastsatt dato. Siden leserne får bladet gjennom posten og sendt som B-blad så tar det opp mot en uke fra vi pakker det til de har bladet i hånda. Nummer 10 kom ut i mai. Denne inneholdt masse snadder for leserne. Oktober 2006 var det 4 år siden Buss-Magasinet for første gang så dagens lys. Nr 11 kom ut månedsskiftet november/desember.

2007 Spennende år for B-M: Det er planlagt fire utgivelser i 2007. Den første var allerede klar og kom ut 1. februar. (Nr 12). Ble å finne i postekassen hos våre lesere i uke 6. (Nr 13) kom ut i august 2007. Forsinket av flere grunner. Først ble den holdt igjen på grunn av Transport 07 på Lillestrøm, siden på grunn av Vetranbusstreff på Evje, og så uskyldig offer for trykkeristans i sommer månedene (laaaang sommerferie). Men ble tatt godt i mot når den endelig var ute. Så skjedde store forandringer i Buss-Magasinet. Nesten på dagen 5 år etter starten endret vi bladet til å bli tabloid avis. Nr: 14 kom i uke 39 og er historiens første Buss-Magasinet som er trykket i avis papir. Selv føler redaksjonen at overgangen var myk og at B-M nå er dobbelt så stort i format er bare positivt. Mer tekst og større bilder på hver side. Bildene er fremdeles flotte å se på. Vi håper og tror at denne utgaven og fremtidens vil bli like godt tatt i mot. Nytt er også at Buss-Magasinet nå utkommer hver måned. Med en liten pause om sommeren kommer det 10 utgaver pr. år. Nr: 15 kom i uke 44. Denne inneholdt mye fra bussmessen i Kortrijk i Belgia, Månedens Sjåfør: Siggen, Den flotte bussen til Magnus, med mer. Årets siste utgave var ute i uke 49 og var fylt opp med gode saker om Haska AS som har begynt opphugging av eldre busser, samt export av gode bruktbusser. Den triste saken om Agder Turbuss som slet med å komme i gang. Fikk kjøreforbud og måtte gjennom mye kamp for å få kjøre buss igjen. Ford Transitt lanserer minibuss med 200HK under panseret.

2008 nå er vi på vei mot første mål: Årets første utgave kom ut allerede i romjulen og den hadde stortest av to bussmodeller i hvert sitt sjikt. MAN MidiStar og Setra TopClass serien. Miljø står i fokus dette året og hvorfor ikke da starte året med biodrivstoff og hybrid. Solaris viste frem deres Hybrid, mens andre viste stolt frem sine modeller for en bedre fremtid. Årets andre nummer fikk flere farger i seg….. fra en ellers litt grå forside, ville utgiver teste ut fargekartet på trykkeriet. Men også innholdet er fargerikt i dette nummer. Setra vil konkurrere om ekspressbussmarkedet, Scania går på skogsavfald, K-buss frister med luksuss, Irisbus satser tungt i Norge, samt mange andre gode saker. Nummer 3 for året kom i Uke 9 med test av VDL buss, Besøk hos Risør Taxi og Turvogn og Autosan Norge. B-M nummer 20 var ute i uke 14. Dette var på mange måter et jubileums nummer på fire ekstra sider og nummer 20 siden starten. Her kan mann lese om Color Lines nye ferge mellom Kr-sand og Hitrshals. Megapuls som redder batteriene, Uloba BA sin flotte Setra som snart kommer på veien, Flott campingbuss og mye mye mer. B-M nummer 21 kom ut i uke 18 og hadde stornyheten om Volvos dobbeltdekker, Yngvar Venemyr som jobber for sjåførenes saker. Vestlands Bussens 10 års jubileum og 135 års feiringen til H.M.K. Nå er også B-M gått fra 44 gram til 52 gram og noe hvitere papir. Opplaget har også økt til 3250 eksemplarer. Nå viste inntekten at vi igjen kunne komme ut i bladformat/magasinformat. Blad nr. 22 kom ut i det gode formatet som alle savnet. Her hadde vi med alt fra Euro Bus Test 2008. Bussene som konkurrerte mot den gjeveste tittelen: «Årets buss 2009». Inter Touring sin nye Volvo 9900 og mange, mange flere gode artikler. Også fire sider med Campingbuss kom med. Nr. 23 kom ut siste uken i August. Denne avslørte hvem som kunne smykke seg med tittelen «årets buss i 2009». Ny Neoplan er på tegnebordet. MAN med storordre til Oslo. Lottomillionær som kjøper busser for premien. Nr. 24 kom ut i uke 40 og var fylt opp med snadder om Mercedes-Benz nye Travego. Deres nye bremseassistent. Tema denne gangen var vinterklargjøring og dekk. Bilder og tekst av busser verden rundt. Tides busskjøp til 120 millioner. Besøk hos Voith Turbo AS og Lastvagnsdelar AS. Per Kyrre som gikk ned 105 kilo og er nå tilbake bak bussrattet.

2009 vi setter oss større mål: Dette året er målet å utgi 12 nummer (11 utgivelser). Det vil si at Buss-Magasinet er blitt et månedsmagasin. En drøm er gått i oppfyllelse. Annonsørene ser at vi er blitt store og at deres annonser blir lagt merke til. Vi legger mer arbeid i sakene som produseres. Tettere innpå sjåfører og selskaper. Mer kritiske busstester og flere saker fra fjernt og nært. Hele våren utkommer Buss Magasinet med fyldige blader hver eneste måned. Vi har sett nærmere på Solris Alpino, Ulobas flotte nye Setra, Kjørt test av Mercedes-Benz sprinter av edel årgang mot den helt nye Sprinter 4×4 minibussen, Vi har også hatt saker om Herva Buss AS som satser for fult. Hans Temsa Metropol har blitt grundig sette etter i sømmene, Vi har besøkt Skandinavisk Trafikksenter i Kristiansand. Deltatt på leveransen av buss nummer 100 fra VDL Bus & Coach Norge AS. Sett på vedens beste BRT Bus Rapid Transit system i Istanbul. Vært med på leveransen av mange nye Solarisbusser. Besøkt årets Vognmannen arrangement med mange flotte veterabusser. Avslørt at Vision skal komme med ny bussmodell, C10. Kjørt Norges lengste bybuss, 24 meter «ormen lange» i Stavangers smale gater. Hatt fem busser i stor international busstest. Kjørt hele Norge på langs med Volvo 9700 H og 9700 S. Kåret Coach of the Year 2010. Sett nærmere på en av Norges flotteste Volvo L-142 snutebuss av edel årgang. Testet Irisbus Magelys mot Volvo 9700 H og MAN Lions Coach. Besøkt Irisbus karavanen som har vært nesten hele Norge rundt. I tillegg har vi klart det store målet om å komme i bladhyllene. Fra og med november så er Buss Magasinet å finne i bladhyllene hos Narvesen og på bensinstasjoner Norge rundt! Dette klarsignalet fikk vi på Buss Magasinets 7 år dag. Som ble feiret samtidig som blad nummer 35 kom ut til leserne. Busworld i kortrijk, Belgia gikk av stabelen i oktober og Buss Magasinet hadde med seg 30 lesere på tur. De fik oppleve kåringen av Coach of the year 2010 som ble Mercedes-Benz Travego. De fikk også oppleve avdukingen av Scanias storsatsing, Scania Touring som bygges i samarbeid med Kinesiske Higer. Ruter AS lanserte i utgave nummer 36 sine fremtidstanker, ikke så ulike det Buss Magasinet hadde som forslag tidligere dette året. De ser for seg egene BRT traseer, noe lignende de i Istanbul, men delvis på eget «svevende» veibane over dagens ring 3 i Oslo. I årets siste utgave fikk vi ekslisivt med at Volvo topper salgsstatistikken med 440 solgte busser. 62 prosent av det totale bussmarkedet gir god grunn for Volvo til å feire. Vest lanserer en nyhet med rullestolheis i fremdøren. Dette er en Nordisk nyhet som gav dem en rekke ordre når nyheten nådde danske og svenske kjøpere.En koselig sak om veteranbussen Svalandsruta avslutter et godt bussår.

2010 satser på 1000 nye betalende lesere: Det nye året begynner med nedtur. Finanskrisen har slått oss ned i knestående. Leserne svikter og annonsene uteblir. Men utgiver og Gründer Tom Terjesen vil ikke gi opp. Det blir satt i gang storstilt aksjon for å få flere nye leser. Målet er 1000 nye betalende lesere i 2010. Det blir annonsert på siste siden i VG og ryktene blir sendt ut. De store abonnentstallene håper utgiver vil komme som året går fremover. Men det kommer en ny leser annen vær dag i snitt. Så målet er enda et stykke frem. Første utgaven i 2010 var siste i 2009, altså et dobbelnummer med mange gode saker om Biodiesel, Gassbusser, Volvos bussuksess med mer. Nummer 2/2010 kommer ut 5. februar og er også fullspekket med gode artikler som gleder leseren. Nå har vi sikret oss en dyktig frilansskribent som virkelig brenner for bussyrket. Han er dyktig på alle felt og skriver som ingen andre kan. Halvdan Korsmo er en kjent mann i bransjen og Buss Magasinet er mektig imponert over hva han leverer. Men med den pågående finanskrisen så mangler det penger til å lønne han for mer enn noen få artikler i hver utgave. Målet med de tusen nye leserne er å kunne øke sideantallet og kvaliteten gjennom å bruke frilansere mer. Nummer 02/2010 hadde med litt fra importørene om året som hadde gått og fra flere busselskaper som merket seg finanskrisen på godt og vondt. Året endte med en del nye lesere, men ikke helt etter målet.

2011 Ble et fantastisk år for Buss Magasinet. 10 utgaver av bladet ble produsert og i tillegg var Buss Magasinet vertskap for «Coach euro Test 2011». Seks turbusser konkurrerte om å få titellen «Coach of the Year 2012». Alt skjedde i vakre Arendal og de 70 deltakerene fra jury og bussleverandører hadde noen fantastiske dager i flott sommervær. Det ble også tid til en rundttur rundt Nidelven i Arendal og middag på en holme som prikken over i’en. Busworld 2011 i Kortrijk ble en suksess for arrangørene og Buss Magasinet hadde en fullbooket leser tur ditt som er blitt en tradisjon. VDL Futura FHDII vant titellen «Coach of the Year 2012».

2012 ble også et hektisk og godt år for Buss Magasinet. Men den største nyheten var fødselen av entusiastbladet VeteranBussen som gav ut tre utgaver dette året. Buss Magasinet ble utgitt i 10 utgaver. Antall nye lesere stagnerte noe, men på slutten av året kom over 50 nye lesere til i en kortvarig kampanje vi kjørte. Noe som er fantatisk. Buss Magasinet fikk tidlig på våren 2012 prøvekjøre den helt nye Neoplan Skylineren og siden ble det test av en rekke andre busstyper som Yutong, Setra CC500 serien og helt nye Volvo 9700 som vi også var først verden til å vise bilder av. 20 uker før Volvo selv ønsket bilder av den på trykk. Men det var med tillatese og tilgivesle vi gjorde det.

2013, året er ved skrivende stund helt ferskt, men noe stort har hent. Vi fikk kontrakt med Interpress som ønsker å satse brett på VeteranBussen og bestilte en pall av bladet for løssalg. Det er planlagt 3 utgaver av VB og 10 utgaver av moderbladet BM i 2013.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.