Nytt elbuss-merke lansert

Onsdag 16. februar så et nytt elbuss-merke dagens lys – Quantron. I første omgang er det snakk om Cizaris 12 EV, en 12-meters batterielektrisk buss. Det Augsburg-baserte selskapet satser på blant annet det skandinaviske marked. Neste år kommer også en Cizaris 12 H, en hydrogendrevet buss med brenselceller.

Navnet Cizaris er en form for symbolsk forkortelse. CI står for City og Z for Zero (null utslipp). ARIS er avledet fra gresk og står for den edleste eller beste. Dette sier kanskje noe om Quantrons ambisjoner i elbussmarkedet.

Quantron satser på å presentere en elbuss med gunstig pris. Selskapet har satset på en kombinasjon av robuste og holdbare litium jern fosfat-batterier og en høyeffektiv vannkjølt motor fra Dana/TM4 montert like bak drivakselen. Dette er en motor som er benyttet i svært mange elbusser, men er så langt ikke så vanlig i Europa. Motoren har et effektuttak på 145 kW nominelt, men helt opp til 245 kW på sitt maksimale. Elektriske motorer har høyt dreiemoment og er i Cizaris 3.330 Nm på sitt maksimale. Når brenselcelle-versjonen kommer neste år, kommer det også en kraftigere motor.

Fordelen med en sentralmotor sammenlignet med en elektrisk portalaksel er en enklere konstruksjon og lavere uavfjæret vekt. Ifølge Quantron skal dette bety økt levetid.

Rekkevidde inntil 370 km

Bussen leveres med batteripakker fra Quantron-partner CATL, en av verdens største batteriprodusenter. Kapasiteten strekker seg fra 242 til 424 kWh. Batteriene er takmontert med maksimalt seks foran og seks bak, alt etter kundens behov. Dette skal gi rekkevidde fra 220 til 370 km med gjenværende 10 prosent batterikapasitet. Bussen er utstyrt for hurtiglading med kapasitet fra 65 til 150 kW som skal gi ladetider fra to til fire timer, avhengig av batterikapasitet. Med så vidt kort ladetid kan Quantron-bussen for eksempel fint lades mellom et mellom et morgen- og ettermiddagsskift i de tilfeller hvor busselskapet trenger mindre kapasitet midt på dagen.

Quantron gir batteripakken en garanti på åtte år eller 3.000 ladesykluser, alt etter hva som nås først. Skulle batterikapasiteten være nede i under 80 prosent før ovennevnte trer i funksjon, er det også et garantipunkt.

Tilpasses lokale kjøreforhold

Med stor spennvidde i batteripakker kan bussen enkelt tilpasses lokale kjøreforhold. Der man ikke trenger så stor rekkevidde, kan man velge en liten og lett batteripakke som gir større passasjerkapasitet.

En buss lansert i 2022 har selvsagt et moderne preg. Langt nedtrukket frontrute gir sjåføren god nærsikt, mens store sideruter bakover gir et lyst og vennlig interiør og god sikt ut for passasjerene. Og når vi er inne på siktforholdene: En helt ny bybuss har selvsagt en kamerabasert speilløsning. Det omfatter også frontkamera som gir sjåføren optimal sikt rett foran bussen. Ellers er bussen utstyrt med alt av assistentsystemer for optimal sikkerhet.

Cizaris 12 EV har en totallengde på 12,18 meter. Bussen leveres med to eller tre dører og en rekke forskjellige setekonfigurasjoner. Alt etter innredning kan bussen leveres med 25 til 36 sitteplasser og med stor ståkapasitet. Total passasjerkapasitet kan være helt opp til 95, men det krever i så fall minste batteripakken for å holde seg innenfor vektbegrensningene. Området frem til dør nummer to er fullstendig lavgulvs, mens den bakre delen av bussen har en noe høyere sitteposisjon.

Se ellers bildene av bussen.

Om Quantron

Selskapet ble etablert som en avlegger fra Haller GmBH i 2019 for å arbeide med e-mobilitet, eller elektriske kjøretøy og utstyr for slike, for å si det på annen måte. Haller har sine aner helt tilbake til 1882 og startet virksomheten med hestedrevne kjøretøy. Så langt har Quantron vært mest kjent for konvertering av dieseldrevne vare- og lastebiler, samt busser, til elektrisk drift. For dette har selskapet blitt tildelt prisen «European Transport Prize for Sustainability 2022».

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.