Nyhetsglimt i forkant av Busworld

Vi bringer ytterligere noen glimt fra nyheter som kommer på Busworld Europe i Brussel i dagene 7. til 12. oktober.

Scania

Vi starter med Scania som forteller at selskapet lanserer en ny elbuss-plattform på utstillingen. På den nye plattformen vil det bli vist en laventrebuss med karosseri fra spanske Castrosua. At nyheten blir vist med karosseri fra en ekstern leverandør henger nok sammen med at Scania planlegger å legge ned sin egen karosseriproduksjon i Polen.

Scania kommer også til å vise nye ladeløsninger og andre løsninger for elektromobilitet. Det gjelder også det nye digitale dashbordet vi tidligere har omtalt. Det er riktignok foreløpig tilgjengelig på bare lastebiler, men etter hva vi frostår, vil det også komme i bussene i 2025.

Volvo – MCV

Volvo Bus kommer ikke til å ha noen stand på Busworld, noe som trolig henger sammen med at selskapet nå legger ned sin egen karosseriproduksjon. Derimot skal egyptiske MCV være til stede. Dette er selskapet som fremover skal levere karosserier til Volvos elektriske by- og intercitybusser. Nå er det ikke noe Volvo-produkt MCV skal vise, men derimot en relativt nylansert 12-meters batterielektrisk buss under eget merkenavn.

MAN

I likhet med Scania skal søsterselskapet MAN også vise en ny batterielektrisk laventrebuss på Busworld, sammen med en kraftig oppdatering av turbussen Neoplan Tourliner og intercitybussen Lion’s Intercity LE 14m. Og i likhet med Scania kommer MAN med et nytt, digitalt dashbord i bussene – allerede nå. Det skjer først i Tourliner, men hele bussprogrammet vil etter hvert får det nye dashbordet. Det er moduloppbygd og blir tilpasset de forskjellige bussene i MAN-programmet.

Otokar

Tyrkiske Otokar har med seg seks kjøretøy til Brussel, hvorav flere er nye. E-Territo er en ny batterielektrisk langrute/turbuss i klasse 2, mens Kent Hydrogen er en 12-meters bybuss med brenselcelle. Utendørs vil selskapet vise en selvkjørende utgave av batterielektriske eCentro.

Yutong

Kinesiske Yutong er godt til stede på det europeiske marked. I likhet med andre kinesiske produsenter av elektriske kjøretøy er også dette selskapet tidlig på’n. På Busworld kan man blant annet se den treakslede langrute/turbussen T15E.

Safra

Hos franske Safra ligger fokus på å presentere den nye generasjonen hydrogenbuss under betegnelse Hycity. Selskapet fortalte om bussen i fjor, og nå er den altså klar for lansering for offentligheten. Ordreboken begynner å få inn bestillinger på Hycity, hvorav de første bussene skal leveres til Dunkirk i Frankrike.

Altas Auto

Det litauiske selskapet er rimelig godt kjent på det norske marked for sine midibusser. Selskapet har nå inngått et strategisk samarbeid med kinesiske Zhongtong Bus. Dette resulterer i første omgang i to nye batterielektriske minibusser. Den første av disse er 7,5 meter lang og vil få sin premiere på Busworld.

Bildet øverst viser den batterielektriske midibussen som er et resultat av samarbeidet mellom litauiske selskapet Altas Auto og kinesiske Zhongtong Bus.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.