Regjeringen har en offensiv satsing på kollektive reisemidler. Bevilgningene til både jernbane og kollektivtransport ligger godt foran planene i Nasjonal transportplan.

Formålet med Belønningsordningen er å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i storbyområdene, ved å dempe veksten i personbiltrafikken og øke antallet kollektivreiser på bekostning av reiser med personbil.

Staten bidrar med 120 millioner kroner i 2017, og 90 millioner kroner årlig i 2018 og i 2019 så lenge målene i avtalen oppnås.

Byområdet legger opp til en satsning på utbygging av gang- og sykkelvegnettet, samt å opprettholde og forbedre busstilbudet. Målet i den nye belønningsavtalen med Kristiansand er at kollektivtilbudet skal bli så bra at personbiltrafikken gjennom bomstasjonene ikke skal øke.

Kristiansand hadde belønningsavtale for perioden 2013-2016. I den fireårsperioden mottok de 350 millioner kroner i belønningsmidler fra staten.

– Kristiansand nådde målet i forrige belønningsavtale om at personbiltrafikken ikke skulle øke. I følge partene har innføringen av tidsdifferensierte bomtakster i 2013 vært det viktigste virkemidlet for å nå dette målet. En slik måloppnåelse danner et godt grunnlag for en ny belønningsavtale, og senere en byvekstavtale med Kristiansand, sier samferdselsministeren.