Nor-Way er ikke tilsalgs – Flixbus tar opp konkurransen

Flixbus starter inne kort tid opp med ekspressbuss mellom Stavanger og Oslo. Nor-Way er klar for konkurranse, men er ikke tilsalgs.

Allerede nå kan en søke opp byene mellom Stavanger og Oslo i Flixbus sin app. Og bussen som skal settes inn er allerede dekorert og registrert. Så det er ikke lenger tvil.

«Vi har vist at dette før eller siden ville skje. Flixbus har lenge ønsket seg inn på det norske markedet, men pandemien satte nok dette på vent. Men vi er klare for konkurranse», sier Administrerende direktør Merethe Olsen hos Nor-Way Bussekspress til Bussmagasinet.

Det var for en uke siden at Bussmagasinet fikk tilsendt et bilde av en PR-registrert Mercedes-Benz Tourismo med Flixbus logo og norsk flagg. Bussen eies av Busparter Norway AS. De skal drive bussen under Flixbus flagget.

Buspartner Norway AS eies 50 prosent av Ljosland Holding AS med Olav Ljosland Risdal i spissen og Ziel Kapital AS hvor Tom Roger Øydne er eier. Begge er i dag sterkt inne på eiersiden hos Konkurrenten.no og er en del av Nor-Way Bussekspress.

Buspartner Norway AS er tydelige på at alt av kommunikasjon rundt den nye ruten skal gå via Flixbus. Bussmagasinet har vært i kontakt med Flixbus men ikke fått noe bekreftet enda.

Hos Nor-Way Bussekspress er de i konkurransemodus. De har vært forbedret, men allikevel ganske så forsiktige med sine uttalelser.

«Det hele er veldig nytt og vi trenger litt tid å sette oss inn i hvordan dette blir. Vi vil heller ikke kommentere noe rundt Buspartner Norway AS og deres eiere» sier Merethe.

«Men det som er helt klart er at Nor-Way Bussekspress ikke er tilsalgs eller skal selges. Vi skal konkurrere med Flixbus og er klare for en sunn konkurranse», legger hun til.

Foto: Ole Jacop Høyer-Johannsen

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.