NHO Reiseliv vil utsette ny kabotasjeregel

– Legg dette stein dødt til over sommeren så vi kommer over sesongen uten noen katastrofer, sier HSHs direktør for reise i Norge, Hilde Charlotte Solheim til VG. Hun viser til endringsforslaget til en strengere kabotasjeregel i Norge. Hun mener denne regelen vil virke skadelidende på turistbransjen. Spesielt i år da hun ikke vet om den vil tre i kraft eller ikke.

Bussbransjen har lenge bedt samferdselsdepartemenetet se på en ny regel for kabotasjekjøring med buss i Norge. I vinter var en ny regel ute på høring og en samlet bransje leverte inn deres forslag til endring.

Departementet vil begrense bruken av utenlandske turbusser i Norge, og har foreslått at slike busser maksimalt skal kunne kjøre i Norge i 30 dager i strekk og totalt 45 dager i løpet av et år. Dette er for å demme opp for alle de utenlandske busselskapene som støvsuger norge for passasjerer og turister. I følge bransjen så «stjeler» de levebrødet fra seriøse norske bussoperatører med å kjøre til lavere pris og ofte uten å betale bommavgifter eller avgift på diesel.

Buss Magasinet har flere ganger satt fokus på dette.

– Det er mye som kan sies om disse reglene men det er vel turoperatørene som bør klandres her. De har en fantastisk evne til å dra inn alt mulig rart til landet vårt. Vi invaderes av gamle, useriøse busser som ikke får kjøre i sitt eget og andre europeiske land på grunn av krav om forurensning via Euro normer og krav. De kjører med gamle busser Euro 1 / Euro 2 / Euro 3 motorer som man ikke får bruke i andre europeiske land, kan Ola Halvorsen hos HMK fortelle. Han blir ikke direkte berørt av denne problematikken, men ser at dette gir dumping i prisene og får seriøse selskaper landet rundt til å gi opp.

Nå kan bransjen igjen då en dyster sommer i møte. Bussbransjen selv mener de er klare for en ny hektisk sesong og har nok materiell ledig, selv om NSB i østlandsområdet trenger mye busser til tjenesten «Buss for tog» i sommer.

– Mange busselskaper har måtte kaste inn håndkle etter at selskaper fra våre naboland har sett hvor enkelt det er å tjene penger, mye penger i Norge. Sist sommer hadde et selskap hele 90 busser i Norge. Bybildet i flere norske byer var preget av utenlandske busser som kjørte turister for under halvparten av hva norske busselskaper kan klare, sier Halvorsen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.