NHO Reiseliv vil utsette ny kabotasjeregel
– Legg dette stein dødt til over sommeren så vi kommer over sesongen uten noen katastrofer, sier HSHs direktør for reise i Norge, Hilde Charlotte Solheim til VG. Hun viser til endringsforslaget til en strengere kabotasjeregel i Norge. Hun mener denne regelen vil virke skadelidende på turistbransjen. Spesielt i år da hun ikke vet om den vil tre i kraft eller ikke.
Bussbransjen har lenge bedt samferdselsdepartemenetet se på en ny regel for kabotasjekjøring med buss i Norge. I vinter var en ny regel ute på høring og en samlet bransje leverte inn deres forslag til endring.
Departementet vil begrense bruken av utenlandske turbusser i Norge, og har foreslått at slike busser maksimalt skal kunne kjøre i Norge i 30 dager i strekk og totalt 45 dager i løpet av et år. Dette er for å demme opp for alle de utenlandske busselskapene som støvsuger norge for passasjerer og turister. I følge bransjen så «stjeler» de levebrødet fra seriøse norske bussoperatører med å kjøre til lavere pris og ofte uten å betale bommavgifter eller avgift på diesel.
Buss Magasinet har flere ganger satt fokus på dette.
– Det er mye som kan sies om disse reglene men det er vel turoperatørene som bør klandres her. De har en fantastisk evne til å dra inn alt mulig rart til landet vårt. Vi invaderes av gamle, useriøse busser som ikke får kjøre i sitt eget og andre europeiske land på grunn av krav om forurensning via Euro normer og krav. De kjører med gamle busser Euro 1 / Euro 2 / Euro 3 motorer som man ikke får bruke i andre europeiske land, kan Ola Halvorsen hos HMK fortelle. Han blir ikke direkte berørt av denne problematikken, men ser at dette gir dumping i prisene og får seriøse selskaper landet rundt til å gi opp.
Nå kan bransjen igjen då en dyster sommer i møte. Bussbransjen selv mener de er klare for en ny hektisk sesong og har nok materiell ledig, selv om NSB i østlandsområdet trenger mye busser til tjenesten «Buss for tog» i sommer.
– Mange busselskaper har måtte kaste inn håndkle etter at selskaper fra våre naboland har sett hvor enkelt det er å tjene penger, mye penger i Norge. Sist sommer hadde et selskap hele 90 busser i Norge. Bybildet i flere norske byer var preget av utenlandske busser som kjørte turister for under halvparten av hva norske busselskaper kan klare, sier Halvorsen.