Nettbuss og NSB samles igjen under navnet Vy

NSB og Nettbuss er under endring og samler nå selskapene under sammen navn. Samtidig samler de både tog og buss i Norden under felles selskap.

10. februar 2000 ble Nettbuss etablert og skilt ut fra moderselskapet NSB som eget selskap. Side da har NSB fokusert på jernbane, mens Nettbuss har satset sterk innen busstransport, med utvidelse til både Norge og Danmark. I dag klokken 09.00 slår NSB og Nettbuss seg sammen igjen. Nå blir det felles navn og felles selskap som skal satse videre hånd i hånd.

– Vi skal se fremover, mot en kollektiv fremtid, sier konsernsjef Geir Isaksen.

Navnet Vy kommer fra franske Voir som betyr å se. Etter 19 år som to selskaper er nå både NSB og Nettbuss igjen samlet som et selskap med fokus på kollektivtransport.

Norges Statsbaner ble etablert i 1883 og buss kom med i selskapet i 1925. Disse to skilte lag i 2000, men er nå samlet igjen.

– NSB-konsernet kjører tog og buss i Norge og Sverige og har Norges største busselskap, Nettbuss. Nå kobler vi tog- og bussvirksomheten tettere sammen, utvikler nye løsninger og gjør det enda enklere å velge en miljøvennlig reise. Da trenger vi en ny, felles identitet. NSB er ikke lenger et dekkende navn på virksomheten, sier styreleder i NSB, Dag Mejdell.

– Selskapet er ikke lenger Norges Statsbaner. NSB er nå ett av flere togselskaper som konkurrerer om å kjøre tog. Vi eier ikke togene, skinnene, signalanleggene eller stasjonene, men jobber hver dag for å gi kundene våre en god reise. Et nytt navn skal styrke konkurransekraften vår i både tog og buss, fortsetter Dag Mejdell.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.