Nei da, trolleybussen er ikke gravlagt

Noen steder satser man fortsatt for fullt på trolleybusser. I Milano i Italia har busselskapet ATM Milano bestilt 50 trolleybusser av typen Trollino 18 fra den polske bussprodusenten Solaris.

Dette er en utvidelse av en ordre fra 2018 hvor Solaris har allerede har levert 30 trolleybusser. I 2018 og 2019 har Solaris også levert 165 Urbino batterielektriske busser til ATM Milano.

Nå er ikke de nye trolleybussene helt bundet til kjøreledningene. Bussene er utstyrt med et batteri på 45 kWh som blir ladet under kjøring. Dette er tilstrekkelig til å kjøre inntil 15 km uten å være tilkoblet kjøreledninger. Dette er praktisk på kortere strekninger uten kjøreledning, som for eksempel gjennom den historiske delen av Milano. Ved en eventuell strømstans er dessuten ikke bussen låst fast der den er når strømmen går, men kan kjøres videre på ruten til en sted hvor det er strøm i kjøreledningene, eventuelt til side for ikke å hindre annen trafikk.

De 18 meter lange trolleybussene kan ta inntil 135 passasjerer, hvorav 13 sittende. De første bussene i den nye ordren skal i trafikk mot slutten av 2022.

De nye trollebyssene fått et omfattende overvåknings- og sikkerhetssystem. Ikke mindre enn 10 kameraer overvåker hele området rundt bussen. Bussene får også en kontinuerlig overvåkning av det elektriske systemet. Skulle det oppstå feil i sterkstrøms-systemet i bussen, vil strømfangerne umiddelbart ble senket ned fra kjøreledningene.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.