Nå har Volvo også turbussproduksjonen på plass

Volvo Buses tar nå neste skritt når det gjelder sin nye forretningsstrategi i Europa, tidligere omtalt her på Bussmagasinet.no. Nå har selskapet skrevet en intensjonsavtale med den spanske karosseriprodusenten Sunsundeui om produksjon av karosserier for Volvo 9700 og 9900, altså Volvos turbuss-segment.

Helt konsekvent er likevel ikke dette. Finske Carrus Delta skal fortsatt produsere karosserier til dobbeltdekkeren Volvo 9700 DD.

Ifølge Dan Pettersson, Senior Vice President hos Volvo Buses, er Sunsundegui en meget seriøs partner med stor kompetanse. Det spanske selskapet har også god kapasitet for å tilfredsstille krav og etterspørsel fra det europeiske markedet. – Vi er overbevist om at vi i fellesskap kommer til å utvikle en rekke bransjeledende turbusser i premiumklassen, sier han.

Sunsundegui har fra tidligere levert mange premiumbusser bygd på Volvo-chassiser, så overgangen blir ikke så stor. I intensjonsavtalen inngår også karosserier for Volvos nye bussplattform for 9700 og 9900 lansert så sent som i fjor. Produksjonen etter den nye avtalen kommer til å starte i 2024 med de første modeller på markedet i 2025.

Dermed ser det ut til at Volvo Buses er i ferd med å nå målstreken med sin markedsstrategi for Europa etter at selskapet bestemte seg for å legge ned sin egen karosseriproduksjon i Polen. Vi har nylig omtalt at Volvo har inngått avtale med egyptiske MCV når det gjelder karosserier for Volvos elektriske by- og intercitybusser.

For kundene skal ikke den nye forretningsmodellen bety så store forandringer. Volvo Buses kommer fortsatt til å være kundenes kontaktpunkt og tilby reservedeler og tjenester. Videre kommer Volvo Buses fortsatt til å ha chassisproduksjon ved sine fabrikker i Borås og Uddevalla. Produksjonen av komplette turbusser i Mexico og Nord-Amerika blir heller ikke berørt av endringene i Europa.

Bildet: Volvo 9900 kommer fortsatt til å eksistere, men med karosserier fra spanske Sunsundegui. (Foto: Volvo Buses)

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.