Nå blir Citaro elektrisk

I dag lanseres nye fullelektriske Mercedes-Benz Citaro I Stuttgart. Mulig dette var nøye planlagt, siden Stuttgart kan bli helt fri for dieselkjøretøy.

Mercedes-Benz Citaro Electric er fremtiden, skal vi tro avtroppende sjef for Daimler, Hartmut Schick.

Han åpnet Daimler sin busskonferanse med å lansere deres første fullelektriske buss. Bussen kommer i serieproduksjon fra vinteren 2019.

Daimler må se på hva som skjer rundt seg og måtte komme med et alternativ drivlinje på deres bybusser.

– Jeg skal ikke stoppe med å utvikle dieselbussen, det er fremdeles den viktigste drivlinjen. Men vi må utvikle oss og følge hva som kommer i nær fremtid. Vi må se på hva politikere vedtar, sier Schick.

Han tror at 2 av 3 busser vil være med alternativ drivlinje innen 2030 i Europa. Derfor invitere Daimler nå store summer i flere alternative drivlinjer.

Og da inkluderer dette også fremtiden for hydrogen som drivstoff.

– Vi kommer til å ta en beslutning på brenselcelle på hydrogen i løpet av veldig kort tid. Vi har bak oss tre generasjoner av hydrogenbusser og har fremdeles tro på hydrogen som drivstoff for å produsere strøm. Men hva som skjer på bussfronten må vi komme tilbake til, sier han.

Når det kommer til elektroniske turbusser, så er herr Schick litt mer forsiktig. Han har tro på at dette kommer, men vil ikke avsløre noe.

– Vi ser på flere løsninger, men vi ønsker å følge nøye med på hva som kommer av krav fra politikere når det gjelder lavutslippssoner i byene. Derfor vil jeg ikke si så mye om hva vi jobber med når det kommer til elektrisk drivlinje på turbusser, sier han.

– Nå har vi fokus på den nye Citaroen og jobber med å få den i serieproduksjon og ut til kunder. Vi har allerede hatt to grundige vintertester i Finland og skal til med den andre varmetesten i Spania til sommeren.

Den nye elektriske Citaroen har elektriske motorer i navet og batterier på taket. Dette gir bedre passasjerkapasitet enn på dieselversjonen. Drivakslene yter helt opp til 11.000 Nm på drivhjulene og gir komplett flatt gulv gjennom hele bussen.

Bussen kan tilpasses ruten den skal kjøre. Modellen som ble vist frem til pressen i Stuttgart kan kjøre minst 150 kilometer på en lading.

Lading gjøres over natten med DC lader via CCS type 2 kontakt.

– batteriene er modulbasert og kommer fra Samsung. De er plassert i moduler av 12 celler. Yter 235kWh og vil i fremtiden bli kraftigere, sier Gustav Tuschen, teknisk sjef hos Daimler Bus.

Forbruket av strøm har Mercedes-Benz klart å redusere betraktelig ved å bruke luftpumper til oppvarming av bussen. De har klart å senke forbruk på en varm sommerdag fra 2.8 kWh pr kilometer til 2.0 kWh kilometer, noe som gir mer kjørelengde mellom hver opplading.

Så kom der flere spørsmål fra salen om det vil komme en elektrisk leddbuss innen kort tid. Dessverre ville ikke Hartmut Schick bekrefte noe. Men på skjermen ble det vist frem skisser som også viser leddbuss og dermed er det klart at det arbeides med å lansere leddbuss i nær fremtid.

Det samme gjelder ulike ladeløsninger i tillegg til CCS type 2. I løpet av 2018/2019 vil det også komme mulighet til å lade via pantograf. Det som ble vist frem på skisser var pantograf som går opp fra taket på bussen, men teknikker sier at de vil kunne tilpasse seg kundenes ønsker. Uansett så mener Mercedes-Benz at de har funnet den mest ideelle ladepunkt for CCS type 2 er over hjulbuen fremme på høyre side. Dette forklares med at plasseringen er sikker og enkelt for sjåføren å komme til.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.