Heliox levere ladesystem til Hamburg

Heliox er blitt valgt som leverandør av ladestasjoner til første del av Hamburg Hochbahns «masterplan for E-busser», som inkluderer montering og drift av hele infrastrukturen eksklusivt for null-utslippsbusser fra 2020.

Heliox er på globalt nivå en stor leverandør av ladesystemer for elektriske batteribusser. Selskapet er stolte av å ha blitt valg som leverandør til Hamburg Hochbahn. Det nye prosjektet skal være på plass og klart for bruk innen 1. juni 2018. 8 Heliox over-natten ladere, hver på 150 kW DC CCS ladere skal bli med å sikre driften på fremtidige elektriske busser i byen.

På verdensbasis har Heliox i dag ladere utplassert med en total kapasitet på over 350 elektriske batteribusser. Systemet er grundig testet og funnet velfungerende for en elektrisk busstransport. I Hamburg skal systemet ha en kapasitet i første omgang til å håndtere 250 elektriske batteribusser, men vil øke dette etter som det kommer flere busser i trafikk.

– Vi ser på Heliox som en solid partner som vi ser frem til å samarbeide med i årene fremover. Og vi vil også ha et tett samarbeid i fremtidige prosjekter og utvikling av nye løsninger i årene fremover, sier Bastian Schmidt, prosjektleder hos Hamburg Hochbahn.

Hamburg har satt seg et tøft mål om at det kun skal kjøpes inn nullutslippsbusser fra og med 2020. Dette er en viktig strategi i byens utvikling i årene fremover, og med stort fokus på å fjerne dieselbussene. På grunn av disse målene, ligger Hamburg fremst i konkurransen om en null-utslippsby.

Hamburg Hochbahn har sett på hvordan Heliox har utviklet seg og levert systemer til mer enn 17 land verden over. De mener deres kompetanse kan være med å utvikle byen, samt hjelpe dem med å nå sine mål.

Heliox hurtiglader DC 150 kW CCS-plugg depot lader tilbyr en enkel «plug & play» løsning, som betyr at brukeren kun behøver å koble til ladere til bussen og lading vil automatisk starte. All kommunikasjon mellom buss og ladesystem gjøres via kabelen.

– Heliox ladesystem er kompatibelt med CCS standarden og kan kobles til hvilken som helst OCCP 1.6 Backoffice system som er valgt av kunden. Denne typen fleksibilitet sikrer at kunden kan velge det produktet som passer best til oppdraget, når det kommer til elektronikk, diagnose, flåtestyring med mer, sier Koen van Haperen hos Heliox.

Han sier videre at deres system kan enkelt utvides. Laderne er basert på en interface som er kompatibelt med alle bussleverandører som benytter CCS kontakten.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.