Kan miste garantien på bussene

Forleden ble det klart at Taxus var anbud med minibusser i Romerike. Ti av disse skal være helelektriske minibusser av merke Iveco. Under pressekonferansen fikk en inntrykk av at disse ville få solcellepanel på taket, men Iveco Bus har ikke tillatt dette og advarer mot at kunde kan miste garantien på bussene.

Bussmagasinet og flere andre medier gikk bredt ut å meldte forleden om at de ti første helelektriske minibussene for rute- og skolekjøring i Romerike skulle utstyres med solcellepannel. Men på grunn av avansert ladesystem og over 400 volt batterisystem, så har ikke Iveco Bus godkjent slikt ladesystem.

Iveco Bus forklarer at de ikke har anbefalt solceller montert på bussens tak da det er mye avansert elektronik ombord i disse bussene. Garantien kan også forsvinne om en monterer inn utstyr som ikke er godkjent fra fabrikk.

Senest mandag 19. desember gikk Statens Havarikommisjon for Transport ut å anbefalte strengere kontroll av ladeutstyr i elektriske- og hybridbusser. Dette etter at fem hybridbusser brant opp i januar i år. Bussene var tilkoblet nettstrøm som gikk til oppvarming av batterier med mer.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.