Ny Mercedes-Benz Tourismo like om hjørnet

Om bare noen uker til vil Mercedes-Benz slippe deres nye Tourismo ut på markedet. Etter hele 26.000 bygde Toruismo av generasjon 1 og 2 er det nå endelig klar for en arvtaker.

For 23 årsiden, i 1994, ble O-350 Tourismo lansert. Suksessen denne ville føre med seg, var det ingen som hadde tørt spå i forkant. Det ble raskt klart at den var som en potet å regne. En buss som passet til det aller meste av tur- og ekspresskjøring.

I Norge ble det veldig populær og det er fremdeles selskaper som benytter O-350 Turismo den dag i dag, selv over 11 år etter at produksjonen ble tatt over av generasjon 2.

I Norge ser vi Mercedes-Benz Tourismo RHD nesten over hele landet. Bussen er den mest solgte modellen i segmentet tur- og ekspressbuss. Hvis vi inkluderer generasjon 1 og 2, samt modellene RH og K, så er det blitt produsert over 26.000 Tourismo de siste 23 årene. Få andre bussmodeller kan slå denne bussen.

Nå kommer arvtakeren. Bussmagasinet har fått sniktitte på bussen. Ingen bilder var tillatt. Men vi fikk ta, føle og se den nye bussen. Men det er ikke før godt ut i juni måned alle andre får gleden av å titte på nye Tourismo.

I første omgang kommer bussen i en høyde og fire lengder. 12.3 meter og 13.1 meter med to aksler. Og 13.1 meter og 13.9 meter med tre aksler.

– Det er veldig få deler som er med fra tidligere versjon, men vi legger ikke skjul på at vi har gått internt og plukket de beste delene for denne bussen. Frontlyktene er fra lastebilen Arctros, baklysene er av LED typen og kommer fra Citaro. Også andre detaljer er hentet fra både last- og bussavdelingen i Daimler, kan designer Matihas Lenz hos Mercedes-Benz.

Utvendig ser vi en mer maskulin front med tydelig Mercedes-Benz familietrekk. Fronten skjuler den unike front kollisjons beskyttelsen FCG. Linjene er slette og en kan se at speilene er nydesignet og har fått en pen, tredimensjonal innfesting over førerplass. Ingen bred stripe forstyrrer utsynet, slik som er ofte ser på turbusser. Spesielt ved første seterad. Her er det enkelt og tidløst.

Bussen har en luftmotstand CV verdi på 0.33, noe som er meget bra, med tanke på at en buss ofte er stor og kantet. Mercedes-Benz har brukt mye tid på små detaljer som får ned luftmotstanden og de har hentet råd, ideer og detaljer fra Setra ComfortClass. For å få ned forbruket har de også lagt inn elektronisk justering av bussen høyde ved høyere hastigheter. Da senker den seg 50 milimeter.

Innvendig er førerplassen helt ny. Den er funksjonell og ligner nå det vi finner i Setra bussene. Sjåføren kan føle seg hjemme her. Alt sitter hvor en forventer det. Knapper er lett å nå til. Og den har en design hvor ulike stoff og materialer er benytter. Det dreier seg om aluminium, sort pianolakk og edeltre. Alt etter hvilken tema en ønsker i bussen.

Passasjersetene er nye. De har fått mer stopping og ny trekk. En sitter bedre i disse setene. Det finnes 230V stikk ved alle seterader ute ved veggen og leselyset er innfelt, så det ikke skal sjenere deg eller andre.

Om en velger kjøkken i bussen, er også dette nydesignet og forenklet. Det er også forsterket i konstruksjonen, så det ikke gir etter om uhellet skulle være ute. I toppen av kjøkkenet finnes det kjøleskap som tillegg.

Både midtdør og framdør er bredere, samt lettere å stige ombord, eller gå av. Det er godt med håndtak å ta tak i.

Eneste negative med bussen er rullestolheisen og løsningen. Her forventet nok mange en ny og mer intregrert heis. Men fremdles er denne plassert i første luke bak foraksel. Og døren er like over. Den «stjeler» en kubikk av lastekapasiteten, men på RHD så er det ikke plass over akslene, da bussen har midtgang.

Bussmagaisnet stilte spørsmålet til sjef for Daimler Buses, Hartmut Schick, om det ville komme en høyere versjon.

– Tourismo inneholder, som også tidliger, et omfattende antall ulike modeller. Travego er borte fra det Europeiske markedet, men produserer og selges i Tyrkia. Dette er en SHD modell, men kun for det lokale tyrkiske markedet, var svaret vi fikk.

Det henger da en del ubesvarte spørsmål i luften om det vil komme en Tourismo SHD noen gang, slik som O-350 Tourismo SHD i sin tid. Og vil da denne ha en bedre rullestolheisløsning?

Men spekulasjoner til side. Nye Tourismo kommer i fire lengdevarianter og lanseres litt senere denne våren/sommeren. Vi lover å komme tilbake med artikler fra prøvekjøringer, når de foreligger. Samt bilder.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.