Mercedes-Benz Sprinter City 75 Minibus of the Year 2019

Det var Mercedes-Benz Sprinter City 75 som gikk av med seieren Minibus of the Year 2019 under årets test i Madrid.

Den internasjonale Bus & Coach jury avholdt denne uken Minibus Euro Test i Madrid, Spania.

Fem busser i segmentet by- og forstad minibuss knivet om seiere. Men det var Mercedes-Benz Sprinter City 75 som dro det lengste strået. Bussen fikk skryt av kjørekomfort, bakhjulsoppheng og den unike innredning som passer de fleste byer.

Lavt innsteg på mellom 25 og 27 cm gjør at bussen ikke behøver knelefunksjon. Den har god plass for rullestol fremme og god tilgang via dobbel dør. I tillegg har den enkel dør bak. 22 seter og hele 37 plasser totalt.

Motoren er 2,2 liter Euro 6 på 163 heste krefter. Kraften fordeles til hjulene via en 7 trinns automatisk girkasse.

Bussen kalles minibuss med med sin lengde på 8,4 meter og stor kapasitet, så må en ha førerkort klasse D for å kjøre den. Men bussen passer perfekt til ruter hvor en 10 eller 12 meter normal buss blir for dyr og stor.

Prisen begynner på 1,5 millioner, men da må en legge på litt for å tilpasse den nordiske forhold.

Bussen bygges hos Mercedes-Benz sitt minibussenter i Dortmund og er en tvers gjennom originalt produkt. Så alle deler og service utføres på alle Mercedes-Benz serviceplasser.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.