Mercedes-Benz eCitaro tar Europa med storm

Mercedes-Bez eCitaro har allerede vært i trafikk i Hamburg noen uker. Nå er det bare kort tid før seks batterielektriske busser kommer til Norgesbuss. Nye elbussen til Mercedes-Benz har tatt Europa med storm.

Batteribussen fra Mercedes-Benz bygges ikke i en prototypefabrikk, men bygges på linje med diesel og hybirdversjonen av Citaro i Mannheim i Tyskland. Produksjonen er allerede i full gang og i Hamburg kjører det i dag flere eCitaro i trafikk.

Norgesbuss har bestilt hele seks stykker av batteribussen eCitaro og disse kommer til Oslo i månedskiftet mars/april. Disse skal i begynnelsen lades via CCS Combo 2 kontakt ved depot, men på sikt vil de også lades via pantograf på taket.

Bussene til Oslo har 250 kWt batterier og Schunk Pantograf. Mens bussene som nå kjører i Hamburg har 243 kWt batterier og kun CCS Combo 2 ladekontakt. Likt for alle eCitaro er den eletriske drivakselen som har elektromotor montert i hjulnavn. Dette gir plass- og vektbesparelse.

Mercedes-Benz har ikke spart på noe når det kommer til eCiatro. Bussen har alle prevantive sikkerhetsløsninger som finnes i Citaro, og det inkluderer også elektronisk stabilitetsprogram ESP. Føreren sitter også sikkert bak en forsterket front som tilfredstiller UNECE R29. Det vil si at fronten er forsterket i henholdt til de strenge kravene som finnes for lastebilprodusenter. Dette er ikke et krav for busser klasse 1, men Mercedes-Benz har valgt å innføre dette som en standard for bedre sikkerhet for sjåførene ved en eventuel fronkollisjon.

Designmessig så skille eCitaro seg noe ut. Den har fått design hentet fra Mersedes-Benz future bus som ble vist frem for pressen noen år tilbake. Men invendig er bussen identisk til diesel- og hybirdversjonen av Citaro, noe som vil være til stor hjelp for selskapene når det kommer til sete- og ståplasser i bussen.

Innen kort tid vil flere eCitaroer leveres til kunder i Tyskland, Norge, Luxenburg, Frankrike og Polen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.