Mercedes-Benz eCitaro tar Europa med storm
Mercedes-Bez eCitaro har allerede vært i trafikk i Hamburg noen uker. Nå er det bare kort tid før seks batterielektriske busser kommer til Norgesbuss. Nye elbussen til Mercedes-Benz har tatt Europa med storm.
Batteribussen fra Mercedes-Benz bygges ikke i en prototypefabrikk, men bygges på linje med diesel og hybirdversjonen av Citaro i Mannheim i Tyskland. Produksjonen er allerede i full gang og i Hamburg kjører det i dag flere eCitaro i trafikk.
Norgesbuss har bestilt hele seks stykker av batteribussen eCitaro og disse kommer til Oslo i månedskiftet mars/april. Disse skal i begynnelsen lades via CCS Combo 2 kontakt ved depot, men på sikt vil de også lades via pantograf på taket.
Bussene til Oslo har 250 kWt batterier og Schunk Pantograf. Mens bussene som nå kjører i Hamburg har 243 kWt batterier og kun CCS Combo 2 ladekontakt. Likt for alle eCitaro er den eletriske drivakselen som har elektromotor montert i hjulnavn. Dette gir plass- og vektbesparelse.
Mercedes-Benz har ikke spart på noe når det kommer til eCiatro. Bussen har alle prevantive sikkerhetsløsninger som finnes i Citaro, og det inkluderer også elektronisk stabilitetsprogram ESP. Føreren sitter også sikkert bak en forsterket front som tilfredstiller UNECE R29. Det vil si at fronten er forsterket i henholdt til de strenge kravene som finnes for lastebilprodusenter. Dette er ikke et krav for busser klasse 1, men Mercedes-Benz har valgt å innføre dette som en standard for bedre sikkerhet for sjåførene ved en eventuel fronkollisjon.
Designmessig så skille eCitaro seg noe ut. Den har fått design hentet fra Mersedes-Benz future bus som ble vist frem for pressen noen år tilbake. Men invendig er bussen identisk til diesel- og hybirdversjonen av Citaro, noe som vil være til stor hjelp for selskapene når det kommer til sete- og ståplasser i bussen.
Innen kort tid vil flere eCitaroer leveres til kunder i Tyskland, Norge, Luxenburg, Frankrike og Polen.