Med to norske busser på Persontrafik 2022

Solaris Norge AS hadde lånt ut to av sine norske busser til Solaris sin internasjonale stand under Persontrafik 2022 i Stockholm. Og publikum likte det de så.

På Solaris sin stand under Persontrafik 2022 messen i Stockholm stod det en Rutergrønn og en Ruterrød buss som fanget mye oppmerksomhet. Begge bussene har alt tenkelig av utstyr en kan klare å montere inn i en rutebuss. Det var to tekniske vidundere som ble vist frem til publikum og pressen.

Den Rutergrønne er en Solaris Urbino 15 batterielektrisk. Bussen har Bussmagasinet omtalt tidligere. Og det ligger video ute på denne på Bussmagasinets youtube kanal. Men det som ikke ble vist frem i videoen er at denne er utstyrt med automatisk strøkasse fra norske Autoline. En genial løsninger som ikke bare strør sand fremfor drivhjulene, men som også lar sanden ligge til de påfølgende bilene som kommer bak bussen.

Den Ruterrøde leddbussene kommer i et stort antall til Oslo neste år. Dette er den aller første som er bygget. Og med sine lengde på 18,75 meter, så var den også en av de lengste leddbussene med et enkelt ledd på markedet. Bussen fikk en hederlig omtale og pris under en messe i Polen forleden.

Bussen er mer eller mindre designet for de omfattende kravene fra Ruter AS. Det kommer 183 av disse til Oslo våren 2023. Og bussene er smekkfulle av tekniske løsninger som skal både være til hjelp for sjåføren og passasjerene. I tillegg til de myke trafikantene på utsiden av bussen.

Bussen har også en rekke innebygde sikkerhetsløsninger og også prevative sikkerhetsløsninger om noe skal være i fare for å skje under kjøreturen.

Den 18,75 meter lange leddbussene har en sentralplassert elektrisk motor. Batteriene er plassert på taket og gir bussen en god rekkevidde.

Administrerende direktør Sverre Skaar fra Solaris Norge AS var tilstede på messen og tok i mot en rekke potensielle kunder. Det de så begeistret mange. Det er løsningen en sjelden ser på en rutebuss.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.