MAN satser på elektriske busser fra 2019

Fra 2019 starter MAN serieproduksjon av full av elektriske bybusser med størst fokus på «over-natten-lading». 

MAN mener alvor når de i dag fortalte pressen at de satser sterkt på full elektriske busser fra 2019. Både 12 og 18 meter busser vil kunne leveres med elektrisk driveline fra og med 2019.

Etter nøye vurdering og utprøving har MAN landet på at de har størst tro på «over-natten-lading» men vil også kunne levere busser for hurtiglading via panto graf eller lignende. 

Uansett så må kundene i større grad enn i dag være med i prosessen fra planlegging til levering. Ruter, ladesystem, depo, batteristørrelse, service og vedlikehold må nøye vurderes og tilrettelegges når en går for elektriske busser. 

Energiforbruk er også viktige detaljer som må være med i planleggingen. En feilvurdering kan koste dyrt eller ikke tilfredsstille kravene som stilles av operatør eller kollektivselskap. 

MAN setter i gang med utprøving av elektriske busser i Hamburg og et par andre byer allerede fra 2018.

Fra 2019 vil bybusser fra MAN ha tre ulike drivelinjer. Elektrisk, diesel og gass. 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.