MAN farter landet rundt

Over 11 steder skal MAN Truck & Bus Norge AS besøke med sine demobusser denne måneden. 14. september startet årets roadshow buss 2015 på Lørenskog.

– Vi vil vise frem Norges mest populære turbuss. To av de mest populære Lion’s Coach modellene skal vi ta med oss rundt om i Norge, sier en reiseklar salgssjef Svein Brakstad hos MAN Truck & Bus Norge AS.

Brakstad har fått dekorert opp en tre akslet MAN Lion’s Coach med 100 års jubileumsdekor for MAN. Det er i år 100 år siden MAN ble grunnlagt og til dette har forhandleren fått bygget opp en jubileumsmodell som nå norske kunder kan få prøvekjøre.

Hele årets Roadshow Buss 2015 tar utgangspunkt ved hovedkontoret på Lørenskog og derfra går turen nedover Sørlandskysten og mot vestlandet, for det lander på Rudshøgda den 25. september.

Kundene får både prøvekjøre og sett nærmere på de to mest solgte turbussene i Norge. Den ene er en 12 meter på to aksler som allerede har blitt innkjørt av eier Turbuss Vest AS. Den andre er en ren demobuss på 13.28 meter og tre aksler. Denne bussen er helhvit og med dekor fra MAN sin 100 år lange historie langs sidene.

Spennende MAN-historie
– MAN har en lang og spennende historie. Derfor ønsket vi å vise dette til våre kunder ved å dekorere den med bilder fra første buss til dagens modell, sier Brakstad og viser oss den spesialbestilte bussen. Innvendig er bussen trukket opp med blått stoff og skinn. Setene er komfortable og midt i bussen er et Frenzel kjøkken med to kaffekokere. MAN har valgt å gå for en kaffemaskin som en kan tappe direkte i fra og dermed slippe søl som ofte kommer når en benytter termokanner.

Toalettet er stort og trivelig. Lyset går på automatisk når en låser døren bak seg. Ellers har MAN valgt å montere et ekstra kjøleskap over toalettet, noe som i følge Brakstad har vært forespurt av kunder.

– Innvendig er alt lys av LED typen og takbelysningen styre automatisk etter hastigheten bussen kjører i. I hastigheter opp til fem kilometer i timen, så er belysningen på full styrke, men når hastigheten øker, slukkes annenhver lys og en får en dempet belysing i bussen. En kan også tvangsstyre fremste lyspunkt for å slippe gjenskinn i frontruten, forteller Brakstad.

Han kan også fortelle at de nå har flyttet veggen bak føreren hele syv centimeter bakover for å gi bedre plass hos sjåføren. De har også fått flyttet knappen for rattjustering opp på instrumentbrett, sammen med flere nye brytere.

– Nytt på denne bussen er at en kan forsinke utbrenning av partikkelfilter. Når en får opp varsel om utbrenning, så kan en ved å trykke inn knappen, forsinke dette til egnet sted langs ruten.

Nytt lydanlegg
Lydanlegget i nye Lion’s Coach er oppgradert. Det er nå en stor enhet som inneholder alt fra radio, cd, video til navigasjon. Det er begrenset med knapper og skal ifølge Brakstad være enkelt å navigere seg gjennom. En kan lett skifte mellom radio, cd til video eller kart. Og en kan også koble til data, aux og USB til enheten.

– Data-inngang med lyd er noe som ofte blir etterspurt og dette har vi nå lagt inn. Flere kunder ønsker å kunne vise presentasjoner med mer på skjermene, og med denne løsningen, kan en også få lyd på fremvisningen, sier han.

Under Roadshow Buss 2015, så er det naturlig at kundene får prøvekjørt bussene. Derfor legges det opp til at en kan kjøre en god runde og la seg kjenne på kjørekomfort og ikke minst hvor støysvake bussene er med Euro 6 motoren. Girkassen er fra As-Tronic fra ZF, men med MAN sin egen

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.