Lydløst gjennom Bodøs gater

Den 1. juli kunne Bodø sin befolkning våkne til nærmest lydløs kollektivtransport. Alle de lokale bussene var over natten blitt batterielektriske og dette er trolig den nordligste byen i verden hvor det kun kjører elbusser.

“Dette er en stor dag for Nordland og Bodø. Dette er starten på 10 år med en kvalitetsheving av kollektivtransporten i Nordlandshovedstaden. Ti år der vi får et betydelig bedre klima – der eksos og støy nærmest er borte”, sier Svein Øyen Eggesvik som er nestleder i Fylkesrådet.

“Fylkesrådet har som mål om et grønnere Nordland. At vi nå skal kjøre helt utslippsfrie busser i minst de neste ti årene er et viktig bidrag, både lokalt, regionalt og nasjonalt. Dette vil faktisk gjøre en forskjell i Norges klimabudsjett. Nordland tar dermed sin del av ansvaret for å kutte utslipp”, sier han videre.

“Vi er blandt de første til å bare ha batterielektriske bybusser og vi er trolig den nordligste byen i verden med bare ebusser i trafikk”, sier han med et smil.

Med han var administrerende dirktør i Salten Bilruter, Anders Mjaaland. Han fikk æren av å klippe snoren for det som var åpningen av det nye kollektivtilbudet for befolkningen i Bodø og omegn. En rekke nye busslinjer og rutetider.

“Nbuss eller Nordlandsbuss er en del av Salten konsernet og fikk oppdraget om å drifte bussene de neste ti årene. Foreløpig skal vi holde til på midlertidige lokaler, men fra 1. desember skal vi flytte inn i helt nye lokaler og flunkende nytt bussdepot like utenfor bysentrum”, sier Mjaaland.

Men veien hit har ikke vært enkel. Nordland Fylkeskommune lyste for tre år siden ut bussanbud med strenge krav til materiell. Så strenge at veldig få kunne klare å tilby busser. Dermed ble dette trukket tilbake og det ble lyst ut et midlertidig anbud hvor Boreal fikk kjøre bussene i 1,5 år. Det nye anbudet ble så lyst ut og Nbuss vant dette. Her var kravene noe justert i henhold til hva som kunne fremskaffes av materiell.

“I det opprinnelige anbudet som ble lyst ut så strandet det litt på teknologi og at ikke alt var modent for å settes inn i trafikk. Kravene til sikkerhet gjorde at vi utsatte det med 1,5 år. Nå har vi kommet i mål og vi har valgt et langt anbud på hele ti år”, sier Bjørnar Klausen som er Rådgiver Mobilitet hos Nordland Fylkeskommune.

Unikt bussdepot i heltre

Han viste også frem det helt nye bussdepotet som skal stå ferdig 1. desember i år. Sammen med Renate Johannessen fikk Bussmagasinet en unik omvisning i det halvferdige anlegget like utenfor byens sentrum.

“Når anlegget står klart skal de 31 elektriske bussene kunne lades på depotlading under tak. Det er plass til 14 leddbusser og 17 stykk solobusser med mulighet for både depotlading og via pantograf. Men her på depotet blir det kun ladet med depotlading opp til 30-40 kW. I tillegg er det montert opp 7 pantografer fordelt rundt på linjene. To av disse står på flyplassen”, sier Johannessen som er prosjektleder Eiendomsseksjon hos Nordland Fylkeskommune.

Alt i alt koster selve bussdepotet 250 millioner kroner å bygge. Dette inkluderer ladeinfrastruktur og en mulighet for å øke kapasiteten med 30 prosent. Det har også kostet fylket 50 millioner kroner ekstra å velge batterielektriske busser fremfor diesel, men miljøregnskapet og de lavere driftskostnadene gjør at dette kunne forsvares.

I tillegg til elektriske bybusser er det også blitt satt inn en rekke moderne langrutebusser på diesel. Disse skal også bli parkert på det nye bussdepotet. Her blir de koblet til både luft og strøm, slik at det ikke blir behov for tomgang ved oppstart. En egen vaskehall og servicehall blir bygget i heltre. Det samme blir administrasjonsbygget. Limtre elementer kommer fra Tyskland og blir i disse dager montert opp nærmest som legoklosser.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.