Mye mer lønnsomt med elektriske busser enn først antatt

En helt fersk rapport viser at elektriske busser er mer lønnsomt enn konvensjonelle busser. Gjennom en normal livstid på bussen, så blir den totalte kostnaden vesentlig lavere for elbussen fremfor både diesel- og gassbusser.

Financing Sustainable Cities Initiative og Bloomberg New Energy Finance (BNEF) slapp i dag deres rapport som viser at elektriske busser allerede nå er mer økonomisk forsvarlig enn diesel- og gassbusser.

De har sett på ulike ladeløsninger og batteristørrelser. Sammenlignet den totale service- og driftskonstnadden gjennom et normalt livsløp for rutebusser, kjent som Total Cost of Ownership TCO.

Her tar de først utgangspunkt i en elektrisk 12 meter buss med 250kWh batteri og overnattenlading. 166 kilometer daglig kjøring er også lagt inn i regnskapet. Da vil en Dieselbuss koste 1.05 dollar per kjørte kilometer, gassbussen kommer på noe høyere pris. 1.19 dollar per kilometer, mens den elektriske bussen havner på 0.99 dollar per kilometer.

Og selv om en velger den største batteripakken på 350kWh og benytter overnatten lading, så måtte dieselprisen vært nesten halvert i forhold til dagens situvasjon sett med TCO øyne. De har sett at selv om dieselprisen er relativt lav i enkelte området og land, så kommer altså elektriske busser bedre ut over en normal livslengde.

Og siden elektriske busser har lavere TCO kostnadder, så får en flere kilometere ut av bussen. Undersøkelser viser at en ved 100kWh batteri og en dyr ladeinfrastruktur med hurtiglader, kan kjøre over 60.000 kilometer i rute årlig.

Og de fallende prisene på batteripakker er også med å øker gevinsten av å satse på elektriske busser. undersøkelsen viser at elektriske busser er samenlignbare med dieselbusser på kostnadder allerede etter to til tre år i trafikk. Og her kommer det utrolige. Velger en dyrest batteriløsning på rundt 350kWh og overnatten lading, eller en 100kWh batteripakke med ladeinfrastruktur for hurtiglader, så vil en kunne sammenligne TCO utgifter mot diesel- og gassbusser allerede innen første driftsår.

Men fortsatt er det innkjøpsprisen på elektriske busser som er for høy. Dette kan hjelpe om en får på plass gode finasieringsløsninger, som leasing av batterier, full servicepakke og bussdeling mellom selskaper.

Flere produsenter ser også på mulighetene til å selv stå som eiere av bussen, og at selskapene kun betaler en fast kilometer pris som inkluderer alt av service, vedlikehold, dekk, batteriavtale med mer.

Last ned raporten her

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.