LED-frontlys på Setra og Mercedes-Benz busser

Setra og Mercedes-Benz tilbyr nå mer sikkerhet på deres busser. LED-frontlys gir bedre lys, mindre anstrengende effekt på øynene og lavere vedlikeholdskostnader. Foreløpig kommer LED kun som ekstrautstyr på ComfortClass og TopClass modellene fra Setra og Citaro fra Mercedes-Benz.

Sikkerhet er en viktig verdi hos de to ledende buss merkene Mercedes-Benz og Setra. I flere tiår nå har begge merkene spilt en avgjørende rolle i å fremme utviklingen av sikkerhetsteknikk og teknologi. Det sentrale fokus her er på aktiv sikkerhet, som vil si å forebygge ulykker. Dette er av fremtredende viktighet særlig for busser, med sine store dimensjoner og vekter, og fremfor alt i betraktning av de mange passasjerer som er ombord. Fra blokkeringsfrie bremser gjennom elektroniske stabilitetsprogrammet til automatiske bremsesystemer – igjen og igjen, Mercedes – Benz og Setra har ligget i forkant i denne utviklingen. Det samme gjelder for kjøretøyets belysning.

Mer sikkerhet og bedre økonomi i ett: LED hodelykt (LED = Light-Emitting Diodes) forsoner tilsynelatende motsetninger. LED er nå tilgjengelig som ekstrautstyr for turbusser som Setra ComfortClass 500 og topclass 500. I tillegg også for verdens mestselgende bybuss, Mercedes – Benz Citaro. Dette innebærer en verdenspremiere: de første integrerte LED- lykter på busser. Sjåførene dra nytte av et lys som har en mindre anstrengende effekt på øynene, mens selskaper nyte en merkbar lavere vedlikeholdskostnad. God sikt betyr sikkerhet, og med LED- lamper; godt lys betyr effektivitet som følge av redusert strømforbruk og lang levetid.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.