– Lang ventetid på deler til elbussene – og mange feil

Sommeren 2015 ble to elektriske batteribusser av merket Ebusco satt i drift i Rogaland. Bussene som har en kapasitet på rundt 90 passasjerer og en kjørelengde på 300 kilometer per dag, har vært inn og ut av verksted jevnt. Allerde nå byttes de to eldste bussene ut med nye.

Ebusco er et realtivt lite kjent leverandør av elektriske busser i Europa. De har hovedkontor i Nederland og bygger sine busser hos den kinesiske bussprodusenten Golden Dragon. Mye av utviklingen innen styringsystemer og elektronikk i disse elektriske bussene er utviklet i Nederland. Derfor har merket solgt seg inn på markedet med at de leverer 100 prosent Europeisk designet og produsert buss.

Kolumbus fikk deres to første busser sommeren 2015. Bussene som er av typen Ebusco 2.0 er en viderutvikling av 1.0 som ble vist frem på Busworld noen år tidligere. Ebusco 2.1, som kom kort tid etter var med i Bus Euro Test 2015 med gode resultater på strømforbruk. Noe også Kolumbus har erfart på sine studier av bussene. Men kvaliteten på bussen har vist seg å ikke holde mål.

“De to eldste bussene har i 2018 vært en del ute av drift på grunn av feil med batteri, styreenhet og klimaanlegg. Det har vært utfordrende for Ebusco å finne feilen. I tillegg har det vært lang ventetid på deler”, sier Grethe Skundberg, Kommunikasjonssjef hos Kolumbus.

“Noen av Ebusco sine underleverandører eksisterer ikke lenger, noe som har gjort tilgangen på deler vanskelig. Bussene blir i 2019 byttet ut med busser tilsvarende de tre nyeste bussene som Kolumbus har i dag”, sier hun videre.

Og under en konferanse i Oslo i 2016 kom det frem at bare på det første året hadde disse to bussene vært på verksted 80 og 40 virkedager med ulike feil. Komponenter i forstilling og styring har måtte bli fabrikert i Europa, da leverandøren ikke har hatt deler som passer.

Samme år skulle Kolumbus få tre busser av typen Ebusco 2.1 i tillegg til de to som var i trafikk. Store forsinkelser gjorde at Kolumbus var nære på å heve hele kjøpet. Men bussene kom i siste liten og har fungert noen lunde siden.

“Det har også vært utfordringer med de nyeste bussene, men i mindre grad sammenlignet med de eldste, selv om det også her har vært lang ventetid på deler. Vi er i 2019 lovet oppgradering av de tre siste bussene frå Ebusco”, sier Skundberg som kan fortelle at de fem bussene totalt har kjørt 180.000 kilometer siden oppstart.

“Vi håper å nå totalt 300.000 kilometer i løpet av 2019 på de bussene vi har i dag, samt de to som kommer”, sier hun og kan vise til lavt strømforbruk på bussene.

“Forbruk per kilometer i trafikk er 0,81 kWh/km og 0,75 kWh/km på de to eldste i gjennomsnitt og 0,82 kWh/km, 0,81 kWh/km og 0,73 kWh/km for de nyeste, noe vi anser som svært lavt”, sier Skundberg og vil si at bussen der har stått til forventningene.

Men siden det har vært meldt inn en rekke feil på bussene så har dette smittet over på sjåførene som ikke har tiltro til bussene i den grad de burde.

“Med de utfordringer med oppetid på bussene vi har hatt, kan det ha skapt en skepsis blant flere av våre sjåfører”, bekrefter hun.

Samtidig så ønsker Kolumbus å satse på elektriske busser. I dag venter de på to busser som skal erstatte de to eldste Ebusco bussene. Men de ønsker også å utvide med flere busser. Da etterspør de flere løsninger fra leverandøerene samt andre bussmodeller enn det som i dag er tilgjengelig.

“Det bør ikke være utfordringer på Nord Jæren for noen av leverandørene fordi de fleste rutene går i områder utan store stigninger.  Det kan være utfordringer med ladeinfrastuktur fordi en per i dag mangler induksjonslading hos de fleste leverandører, og at vi ikke har leverandører som har 15 meters busser”, avslutter Skundberg.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.