Kobolt i batterier er snart historie

Kobolt gravd ut fra gruver i Kongo av barn har blitt sett på som en tragedie på veien til et mer miljøvennlig samfunn. Nå har taiwanske Nano One klart å ta frem et batteri til kjøretøy som ikke inneholder Kobolt.

Amnesty International har avdekket flere tragedier hvor barn blir brukt som slaver for å gi batteriprodusentene det viktige råmaterialet Kobolt. Barn har måtte jobbe dypt under jorden, i dårlige forhold og med kun noen dollar for en full dags arbeid.

Dette har fått batteriprodusentene til å ta ansvar. De har jobbet med å minke bruken av Kobolt i batteriene og nå har selskapet Nano One tatt patent på et Lithium Nikkel mangan oksid (LNMO) batteri helt uten bruk av Kobolt. Batteriet har gode egenskaper som passer godt i kjøretøy.

Selskapet Nano One holder til i Taiwan og har i lang tid utviklet og produsert litium batterier. Batterier til alt fra småelektronikk til store strømlagere i bygg. De er i tillegg partnere til selskaper som Volkswagen og Saint-Gobain hvor de utvikler for eksempel Litium Jernfosfat (LFP) og Litium Nikkel mangan koboltoksid (NMC) batterier.

«Dette tillegget til Nano Ons patentportefølje er en viktig forbedring av holdbarheten til LNMO batterier. Dette materialet fungerer med høyspenning og har raske ladnings- og utladningshastigheter sammenlignet med andre katodematerialer,» sier Stephen Campbell hos Nano One.

«Teknologien vår behandler overflaten av de separate katodekrystallene, og den demper ustabiliteter som er vanlige for spineller inkludert LNMO og muliggjør forhøyede driftstemperaturer som er typiske i elektriske kjøretøybatterier,» legger han til.

BYD jobber med å redusere og fjerne bruken av kobolt

Det er flere andre aktører i batteribransjen som arbeider med å redusere eller fjerne kobolt fra batteriproduksjonen. Build Your Dream som er den fjerde største batteriprodusenten i verden arbeider kontinuerlig med å utvikle mer bærekraftige batterier for alt fra småelektronikk til store kjøretøy.

I Norge har BYD fått et solid fotfeste med deres batterielektriske busser som har Litium Jernfosfat (LFP) batterier som er frie for kobolt. Dette er batterier som tåler store påkjenninger, men som tar lengre tid å lade opp og som veier mer enn NMC batterier som oftest er å finne i elektriske biler.

Derfor arbeider BYD mot å finne andre batteriløsninger som veier mindre og har større energitetthet i forhold til dagens batterier. Og nå er de ganske nærme et gjennombrudd.

Isbrand Ho som er sjef for BYD Europe B.V. sier til Bussmagasinet at de har redusert bruken av kobolt jevnt over flere år og er nå nærme en ny batterigenerasjon.

«Noen av batteriene vi produsere inneholder Kobolt, dette gjelder Nikel-Magnesium batterier spesielt. Vi er kjent med at flere av våre kunder er engstelige på hvordan vår Kobolt utvinnes. Men vi kan betrygge alle at BYD sin leverandør av Kobolt forholder seg til strenge regler og tar ansvar. Det benyttes ikke barn i vår batteriproduksjon, heller ikke der hvor det utvinnes råmaterial», bekrefter Isbrand Ho.

«Vi har fokus på hvor vi henter ut råmateriale til våre batterier fra og følger alle regler til punkt og prikke. Under utvinningen, bruker vi kun mekanisk gruvedrift for å minst mulig påvirke området rundt eller gjøre skade på miljøet. I BYD sine Litium-Jernfosfat batterier som benyttes i våre elektriske busser finnes det ikke kobolt. Og vi arbeider med å redusere mengden av kobolt i våre Nikel-Magnesium batterier NMC», forklarer Ho og legger til at de vil lansere nytt “Solid State Battery” (faststoffbatteri) innen kort tid.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.