Klasse I og II med nedgang – klasse III øker

Året går mot slutten og allerede nå kan en se utfallet av årets nybussalg. Det er til og med november i år blitt registrert nærmere hundre busser mindre enn på samme tid i 2014.

Salg av klasse I og klasse II busser er ofte knyttet opp mot anbudskonkurranser i Norge. Er det få anbudsperioder som startes opp et år, eller små anbud, så gir dette utfall på nyregistreringsstatestikken. Ferske tall Bussmagasinet har fått, viser at det er en nedgang på nesten hundre busser om en sammenligner årets 11 måneder mot samme tid i 2014. Og det er klasse I og II som står for nedgangen.

Det er registrert 175 nye klasse I bybusser i Norge frem til 1. desember, mot 225 samme tid i 2014. Her troner MAN på topp med 66 nye busser (35 i 2014). Scania ligger like bak med 40 nye klasse I busser (17 i 2014). Volvo har levert 33 som er 16 færre enn 2014 (59 i 2014). Mercedes-Benz har levert 17 som er 23 færre enn 2014 (40 i 2014). Iveco Bus ligger på uendret antall med 9 nyregistrerte busser (9 i 2014). Solaris har tapt størst terreng med en nedgang på 54 busser til totalt 6 i år (60 i 2014). VDL har levert 2 busser (0 i 2014).

Klasse II, langruter har hatt en nedgang på total 34 busser i forhold til 2014 tallene. Her troner Scania på toppen med 90 leverte klasse II busser (33 i 2014). Volvo har hatt en liten nedgang med 77 leverte busser (90 i 2014). Mercedes-Benz har også her hatt en markant nedgang til kun 9 busser levert i 2015 (52 i 2014). Iveco Bus har også merket en betydelig nedgang og endte på kun to busser i klasse II frem til utgangen av november (28 i 2014).

Buss klasse III holder seg fremdeles ganske så stabil på rett i underkant av 100 busser. Slik har det vært i en rekke år nå. Faktisk er en nærmere hundre-tallet nå enn i forhold til 2014 tallene. Hele 96 busser er registrert som klasse III turbuss. Volvo har igjen tatt ledelsen her med 25 nyregistrerte klasse III busser (11 i 2014). MAN ligger kun en buss bak, med 24 nyregistrerte busser (22 i 2014). Setra har gått ned fra 21 til 18 siden samme tid i 2014 (21 i 2014). Mercedes-Benz har økt med to busser og har levert 14 klasse III busser til nå i år (12 i 2014). VDL er i skuddet og har en økning på hele 500 prosent i forhold til 2014 og har levert 6 nye busser til nå i år (1 i 2014). Scania har levert 5 klasse III busser (15 i 2014). Iveco Bus har levert 2 busser i klasse III (9 i 2014). Van Hool ligger uendret siden samme tid i fjor med en levert turbuss.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.