Kan bli et krevende år for Bussmagasinet

Redaktør Tom Terjesen: Pandemi, krigen i Ukraina og et stille bussmarked har alle satt sine dype spor. Dette kan bli et krevende år for Bussmagasinet økonomisk.

Nå er ikke jeg den som oftest går ut å snakker så høyt om utfordringene som en står midt oppi. Det finnes nok at problemer i verden, om en ikke skal påpeke sine egne. Men nå har Bussmagasinet eksistert i over 20 år og har et godt fundament i bransjen, både her til lands og utenfor Norges grenser.

Den 24. oktober 2002 hentet jeg ut den første utgaven fra trykkeriet. Alle sparepengene ble plassert inn i prosjektet og også bilen ble solgt for å finansiere drømmen om et bransjetidsskrift for bussbransjen. Det har vært mange opp og nedturer. I 2008 kom finanskrisen som var nære på å knekke bladet. Men på mirakelvis overlevde det. Og ble med i oppgangen i årene etter. Faktisk med en jevn stigning av nye lesere og bedre økonomi gjennom flere samarbeidspartnere.

Så i 2020 slo pandemien til og igjen fikk en merke at utfordringene stod i kø. Og det for alle parter. Det var tøffe tider for oss alle. Men vi så alle etter lyset i tunellen. Det var bare det at selv om en ser lyset i enden av tunellen nå, så er det fremdeles veldig svakt.

Bussbransen har ikke helt kommet seg etter pandemien og krigen i Ukraina har også gjort at mange sliter. Men bransjen er på vei opp igjen. Kunder bestiller og kjøper nye busser. Turistene er på vei tilbake og en ser at en sakte men sikkert kommer tilbake til tiden før pandemien.

Men blir det uten Bussmagasinet? Blir det uten en nøytral stemme for bransjen? Jeg personlig mener at det er viktig med et nøytralt tidsskrift for en samlet bransjen. En kanal hvor en kan få frem nyhetene, diskusjonene og også kritikken.

I denne tøffe tiden vi alle har vært gjennom, så har jeg forsøkt å spe på min egen økonomi med å kjøre buss, samt undervise på den lokale tungbilskolen. På den måten har jeg klart å holde hode over vann (faktisk litt under ved skrivende stund). Og holdt motet oppe. Men jeg ønsker å kunne være der ute blandt dere, skrive om dere, ders produkter og gi tilbake til samfunnet.

I dag finnes Bussmagasinet på papir, nettside, sosiale nettverk og på Youtube med egen kanal. Per dags dato er dette ikke økonomisk levedyktig. Det er et stykke til en er tilbake på tall fra 2018 og 2019. Men det er helt klart mulig å komme tilbake dit.

Jeg har ikke tenkt å gi opp. Men håper at nåværende kunder, nye kunder og andre som ser viktigheten i at Norge har et nøytralt fagtidsskrift for bussbransjen kjenner sin besøkstid. Det er nå en kan forme fremtiden. Det er nå oppgangen starter for bransjen igjen. Og da skal jeg være her å bringe nyhetene, være deres talerør utad og om nødvendig stille kritiske spørsmål.

Husk at Bussmagasinet leses av hele bussbransjen i Norge, både på papir, nett og ikke minst via alle videoer som legges ut.

Mvh Tom Terjesen, +47 91708949, tom@bussmagasinet.no

Setter du pris på denne artikkelen? Bussmagasinet trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 130557 bank 6311.08.02449 eller PayPal

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.